Politiske mærkesager og indsatsområder

Øge kompetencerne i digital handel med fleksible uddannelser og netværk

Den teknologiske udvikling og øgede digitalisering i virksomhederne ændrer forretningsmodeller, jobindhold og krav til de kompetencer, vi forventer af både nuværende og kommende medarbejdere.
FDIH arbejder for fleksible uddannelser, der passer til nutidens kompetencekrav snarere end til "gamle" uddannelsesbekendtgørelser.

Den teknologiske udvikling og øgede digitalisering i virksomhederne ændrer mange forretningsmodeller og dermed jobindhold for personer, der arbejder med handel, markedsføring og IT-udvikling. Det stiller nye krav til de kompetencer, vi forventer af både nuværende og kommende medarbejdere. 

De eksisterende rammer og definitioner på uddannelse er for snævre og giver ikke plads til udvikling af nye uddannelser, der følger med tiden med en både digital og kommerciel forståelse. Dialogen mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner om behov for nye kompetencer er for lille, så den skal øges for at vi får fremtidssikret arbejdsstyrken.

FDIH mener, at kompetencerne i digital handel skal øges ved:

  • At uddannelserne på alle niveauer udvikles, så der fokuseres på såvel IT-mæssig som kommerciel forståelse.
    • Mere tidssvarende og fleksible uddannelser – bryde med gamle strukturer i uddannelsessystemet
    • Krydse digital og kommerciel forståelse i alle uddannelser (fra butiksassistent til kandidatuddannelser)
    • Opblødning af krav til uddannelser
      • Åbne for fokuserede forsøg efter erhvervslivets behov
      • Støt on-job træning / omskoling til digitaliserede arbejdsprocesser
      • ”Mesterlære-model” er en god ide, hvor praktik og bred teoretisk viden kombineres
    • Bruge undervisere fra erhvervslivet med praktisk erfaring og med støtte fra skolernes pædagogiske personale

  • At der skal gøres en indsats for at sikre netværksdannelse blandt virksomheder lokalt og regionalt
    • Udveksling af viden og erfaringer mellem virksomheder hæver vidensniveauet og sikrer en bedre udnyttelse af den viden, der findes i virksomhederne
    • Bedre kendskab til andres problemer og udfordringer kan øge nytænkning og innovation på tværs af brancherne

  • At der skal sikres en bedre erfarings- og videns udveksling omkring digital handel
    • Støt forskning og kortlægning af digital handel – sikre bedre tal fra Danmarks Statistik
    • Danskerne er langt fremme i omnichannel / digital handel, men vi kortlægger ikke og mangler data til at identificere indsatsområder

INDSATS 2019

  • FDIH følger projektet Digital Vækstkultur med erhvervsakademierne – sluttes i 2019
    • Vi er med i styregruppen
    • Vi skal sikre at erfaringer fra projektet drøftes og deles som grundlag for nye tiltag

  •  FDIH deltager i projektet Digital Ledelseskultur (DLK) i advisory Board
    • FDIH /Henrik Theil er med i Advisory Board
    • Løbende information om projektet / støtte rekruttering af nye deltagere 
  • FDIH rådgiver uddannelser
    • Niels Ralund er med i Advisory Boards hos
      • Niels Brock
      • CPH Business
      • Nationalt Center for Digitale Uddannelser 
  • FDIH Uddannelsesdagen
    • Afholdes i 2. halvår 2019 – uddannelsesinst. og virksomheder mødes og udveksler erfaringer

Følg med i vores politiske arbejde

Klik her for at tilmelde dig vores nyhedsmail

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.