Politiske mærkesager og indsatsområder

FDIH’s mærkesager og indsatsområder

FDIH’s vigtigste opgave er at sikre, at jorden bliver gødet hos alle beslutningstagere, så vi sikrer rammevilkår, der får flere danske virksomheder til at blomstre – herhjemme og i udlandet.

E-handlen buldrer frem.

Både forbrugere og erhvervslivet øger deres digitale handel, så vi hver dag ser nye muligheder i takt med, at digitaliseringen øges.

Digitaliseringen skaber dog også udfordringer. Den indebærer, at danske virksomheder skal agere på et marked, der bliver stadig mere globaliseret. Det betyder, at dansk erhvervsliv konkurrerer på nettet med virksomheder, som har helt andre grundvilkår end de danske.

Fair konkurrencevilkår er pejlemærket for FDIH, og derfor arbejder vi benhårdt for, at danske og europæiske politikere ikke skaber eller fastholder rammer, der hæmmer danske virksomheder. Hvis virksomhederne både skal kæmpe mod ofte gigantiske konkurrenter og unfair konkurrencevilkår, vil Danmark inden for en overskuelig fremtid miste såvel arbejdspladser som viden, der forsvinder til udlandet. Det gælder i alle typer virksomheder uanset branche eller størrelse.

Digitaliseringen stiller også store krav til virksomhederne, der tillige opererer i et uforudsigeligt marked, hvor nye forretningsmodeller skyder op og tager livet af de virksomheder, der ikke formår at følge udviklingen.

FDIH’s vigtigste opgave er at sikre, at jorden bliver gødet hos alle beslutningstagere, så vi sikrer rammevilkår, der får flere danske virksomheder til at blomstre – herhjemme og i udlandet.

Derfor arbejder vi for, at politikerne fokuserer på at skabe vilkår og rammer, der fremmer konkurrence- og omstillingsevnen hos danske virksomheder. Nøgleordene er:

  • Konkurrencedygtig e-handel bl.a. med lavere moms og billigere fragt
  • Bekæmpe svindel ved e-handel med sikre betalinger og bedre politiindsats
  • Øge kompetencerne med mere fleksible uddannelser og videndeling i netværk
  • Styrke digitaliseringsindsats med udgangspunkt i den enkelte virksomhed

Hvordan arbejder FDIH med politiske mærkesager og indsatsområder?

FDIH er medlemmernes stemme, og vi lytter til medlemmerne, der bedst ved, hvad de har brug for. Derfor arbejder vi for at få så tæt kontakt med vores medlemmer som muligt. Det gælder i det daglige arbejde, når vi afholder arrangementer, danner netværksgrupper og besøger og kommunikerer med vores medlemmer.

Den kontakt sikrer, at vi taler medlemmernes sag, når vi opfordrer politikerne i Danmark og resten af EU til at prioritere de digitale muligheder og skabe bedre rammevilkår for danske virksomheder. Vi er i en verden, der hele tiden ændrer sig. Derfor er vores mærkesager og indsatsområder ikke statiske, men ændrer sig i takt med, at vores medlemmers ønsker og behov ændrer sig.

Det er denne indsats, der sikrer, at vi kan skabe bedre vilkår for medlemmerne og dermed Danmark i dag og i morgen.

Følg med i vores politiske arbejde

Klik her for at tilmelde dig vores nyhedsmail

 

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef