Nyheder
Medlemmerne spørger om brugeranmeldelser
Mange opfordrer deres kunder til at rate dem på anmeldelsessider, men det er ikke ligegyldigt, hvordan det gøres. Du må eksempelvis ikke udlodde præmier for gode anmeldelser. Også selvom alle kan vinde præmien.
Medlemmerne spørger om transportskader
Kan netbutikker kræve, at kunden straks klager, hvis vaskemaskinen er blevet bulet under transporten? Og hvad er rimelig tid? FDIH’s chefjurist giver svaret.
Medlemmerne spørger: Må jeg forhåndsafkrydse ”ja tak til elektronisk reklame”?
Er det lovligt at forhåndsafkrydse ”ja-tak til elektronisk reklame”, som nogle transportselskaber gør? Ja, men kun når bestemte betingelser er opfyldt, lyder det fra FDIH’s jurist, som påpeger, at regeringen har udformet et udkast til en ændring af markedsføringsloven, som kan give flere virksomheder samme mulighed
Medlemmerne spørger om brugeranmeldelser
Trustpilot og andre brugeranmeldelsessider har stor betydning, men kan du sende en opfordring til brugeranmeldelse uden samtykke – eller er det spam?
Medlemmerne spørger om prisnedsættelser
Vi kender det alle sammen. Vi har lige tegnet et teleabonnement, et avisabonnement, købt en vaskemaskine eller lignende, og så ser vi, at der kører en kampagne med meget lavere priser. Hvad siger reglerne?
Få styr på persondataforordningen
Den nye persondataforordning træder i kraft den 25. maj 2018. Selvom det er et stykke ude i fremtiden, er det vigtigt at komme tidligt i gang. FDIH klæder jer i samarbejde med advokatfirmaet Bird & Bird på til at overholde de nye regler.
Får du brugte varer retur?
Der var voldsom kritik, da EU besluttede, at netbutikker skal tage brugte varer retur og derefter give et fradrag for en eventuel værdiforringelse i det beløb, kunden skal have tilbage. Netbutikkerne frygtede, at kunderne fx ville bruge tøj til en fest og derefter udnytte fortrydelsesretten. Men hvordan gik det egentlig med det omdiskuterede krav?
Medlemmerne spørger: Har kunden ret til en ny opvaskemaskine, når den går i stykker?
Et medlem havde solgt en bordopvaskemaskine til en kunde. Efter ca. 18 måneder sprang slangen, og vandet løb ud i køkkenet. Kunden forlangte en ny bordopvaskemaskine. Hvad gør I som sælgere?