Giganterne forvirrer forbrugerne: Er Zalando ikke dansk?!

Mange forbrugere tror fejlagtigt, at udenlandske giganter er danske netbutikker. Det kan mudre diskussionen om størrelsen på udenlandshandlen, men også inspirere de danske netbutikker.

Tyskerne lægger håndklæder ved poolen. Italienerne gestikulerer. Englænderne bliver forbrændte og russerne snakker højt.

Du kender det sikkert godt; på ferier kan man ret hurtigt se, hvor de andre turister er fra.

Så let går det ikke på nettet. Faktisk ved mange danske forbrugere ikke, hvor netbutikkerne hører hjemme.

Eksempelvis tror knap halvdelen af forbrugerne, at den tyske gigant Zalando er dansk, mens 72 % tror, at svenske H&M har danske rødder.

Det er ganske imponerende, at netbutikkerne formår at brande sig så godt, at mange forbrugere ser dem som danske. Det bør inspirere danske virksomheder med eksportdrømme, men det er også lidt bekymrende.

”Det betyder nemlig, at vi desværre opererer med vist mørketal, når vi taler om, hvor meget forbrug, som forsvinder ud af landet – især fordi de omtalte butikker snupper en relativ stor del af kagen,” mener Niels Ralund, adm. direktør i FDIH. Han påpeger, at fire ud af ti danskere sidste år handlede i Zalando, mens hver femte havde handlet i Amazon.

Ifølge FDIH-direktøren betyder landeforvekslingen også, at det bliver sværere at få hentet noget af forbruget hjem.

”Vi ved, at en del forbrugere gerne vil handle mindre i udlandet, men det kan jo være svært at ændre, hvis man ikke ved, at man faktisk handler i udlandet.”

Vi ved, at en del forbrugere gerne vil handle mindre i udlandet, men det kan jo være svært at ændre, hvis man ikke ved, at man faktisk handler i udlandet

Danske butikker taber på pris, men vinder på service

Ligesom pris og udbud er de primære grunde til at handle online, er det er også de primære grunde til, at forbrugerne handler i udenlandske netbutikker.

Det kan være svært at konkurrere mod især giganterne på udvalg og pris, og derfor er det ifølge Niels Ralund yderst positivt, at de danske netbutikker tilsyneladende har skruet endnu mere op for kundeservicen. Sidste år handlede 5 % af kunderne i udlandet, fordi de mente, servicen var bedre. I år er det tal faldet til 2 %.

”Vi skal være konkurrencedygtige på prisen, men det er i høj grad på servicen, vi skal vinde. Tallene viser heldigvis, at det gør vi også.”

Direktøren glæder sig samtidig over, at andelen af forbrugere, der mener, at fragtprisen i udenlandske netbutikker er lavere end i danske, er faldende.

”Flertallet af kunderne forventer stadig, at fragtprisen i udlandet er lavere, men det går stille og roligt i den rigtige retning. Det er et resultat af, at danske netbutikker og leverandører i lang tid har kæmpet for at blive endnu skarpere på prisen og dermed endnu mere konkurrencedygtige.”

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik