B2B-handlen på nettet fortsætter med at vokse

Knap hver tredje B2B-indkøber, der handler online, køber stort set alle varer på nettet, og budgetterne vokser

Det er ikke kun B2C forbruget, der vokser på nettet. Også B2B-delen flytter i stigende grad online.

Således har B2B-kunderne langt en større andel af deres handler over på nettet i første halvdel af 2020 sammenlignet med første halvdel af 2019. Det viser FDIH Ehandelsanalyse for 1. halvår 2020.

13% af de e-handlende forbrugere har et erhvervsmæssigt indkøbsansvar. Det svarer til 22% af de erhvervsaktive forbrugere. Af disse 13% erhvervsindkøbere, handler 6 ud af 10 (61%) mindst halvdelen af deres erhvervsindkøb digitalt.

Knap hver tredje B2B-indkøber, der handler online, handler stort set alt på nettet. Budgetterne for onlineerhvervsindkøb er også vokset, og et månedligt erhvervsforbrug på 10.000 kr. og over bliver mere og mere udbredt.

Noget af stigningen kan forklares med corona, men udviklingen er længe gået i retning af øget B2B handel online.

”Det er ikke overraskende. I takt med at vi som forbrugere benytter nettet mere og mere til vores private indkøb, forventer vi i stigende grad at have samme muligheder, når vi skal handle på vores arbejde,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FIDH.

Heldigvis tilbyder mange B2B-virksomheder allerede gode digitale løsninger, mens andre er godt i gang med at udvikle dem.

”Jeg vil næsten gå så vidt som at sige, at B2B’erne har mest fart på udviklingen lige nu. Der er virkelig gang i nogle spændende projekter rundt omkring. Skulle man være i tvivl om, hvor dygtige og ambitiøse de er,  kan man bare se på dettes års finalister til B2B E-handelsprisen eller tidligere vindere – det er virkelig nogle stærke cases.”

Se en af finalisterne: Få indsigt i hvordan det, indenfor få år, er lykkedes HC-CARGO at transformere klassisk B2B offline salg til online salg.

FDIH vil lave B2B E-handelsanalyse

Den stigende B2B-handel på nettet har også fået FDIH til at øget fokusset på området. Tidligere i år afholdt vi vores første dedikerede B2B konference, og vi er i fuld gang med at stable en ren B2B E-handelsanalyse på benene.

”Udover det så kommer vi også med flere guides og vejledninger. Ligesom virksomhederne og kunderne, så er B2B generelt et område, vi kommer til at arbejde endnu mere med,” siger Niels Ralund.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik