Har du styr på din prismarkedsføring til Black Friday?

Du er sikkert allerede godt i gang med at planlægge dine tilbud til Black Friday. Men hvordan er det nu lige med Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring? Og hvordan sikrer du, at dine tilbud Black Friday ikke påvirker dine tilbud op til jul. Få FDIH’s bud på, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du planlægger dine tilbud.

Krav til kortvarige kampagner:

  • For at være omfattet af de lempeligere regler for kortvarige kampagner, skal dit Black Friday tilbud være en rabat på alle varer, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori.
  • Kampagnen må ikke vare mere end 3 dage.

Krav ved tilbud på enkeltvarer:

  • Angår dit tilbud rabat på en bestemt vare, falder det tilbud ikke ind under reglerne for kortvarige kampagner. Så skal du overholde grundreglen for prissammenligninger – dvs. at den pris for varen, du sammenligner med (normalprisen), skal have været gældende i mindst 6 uger lige op til annonceringstidspunktet. Din vare skal også sælges til normalprisen i mindst 6 uger efter Black Friday, før du kan lave et godt tilbud igen.
  • Tidligere kortvarige kampagner afbryder normalt ikke 6-ugers perioden, men den pris, du sammenligner med, skal være reel. Varen må ikke have været på tilbud som led i tidligere kortvarige kampagner, kombinationstilbud eller mængderabat, så ofte, at varen ikke kan siges at have en reel normalpris.

Hvad er fordelen for dig ved en kortvarig kampagne?

Det kan være en fordel for dig, at lave Black Friday-tilbud, der lever op til kravene til ”kortvarige kampagner”: For det første betyder det, at tilbuddene som udgangspunkt ikke medfører afbrydelse eller suspension af ”den længere periode” i forhold til fx dine tilbud i perioden op til jul. For det andet betyder det, at du kan lave kortvarig kampagne, selvom enkelte varer, der indgår i tilbuddet, ikke har været  solgt til normalprisen i en sammenhængende periode på 6 uger forud for annonceringen af din Black Friday tilbud.

Det siger reglerne

Hovedreglen: Når du direkte eller indirekte sammenligner en vares pris med din førpris eller normalpris, skal varen have været solgt til den normalpris, du sammenligner med, i mindst 6 uger op til annonceringstidspunktet. Hvis du har tilbud på sæsonvarer eller dagligvarer, er perioden 4 uger.

Særlige regler for kortvarige kampagner: Ved kortvarige kampagner forstås kampagner af maks. 3 dages varighed (Fx Black Friday), hvor der er rabat på alle varer, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori. Det kan fx være tilbud af typen: ”20 % på hele shoppen”, ”25% på alle dyner”, eller ”25% på alle hvidevarer af mærket XX”.

Man kan godt lave kortvarige kampagner, selvom enkelte produkter, der indgår i de grupper af varer, der indgår i tilbuddet, ikke overholder referenceperioden på 6 uger.

Har varen været omfattet af en kortvarig kampagne indenfor de sidste 6 uger, afbryder denne kampagne som udgangspunkt ikke 6-ugers perioden.

Flere kortvarige kampagner mm. kan betyde, at varen ikke har en reel normalpris:

Hvis en vare meget ofte er nedsat i pris, som led i kortvarige kampagner, kombinationstilbud eller mængderabat, kan det være vildledende at lave en prissammenligning, da man ikke længere kan sige, at varen har en reel normal pris. Dvs. at du også skal se på dine tidligere kampagner, som en vare har indgået i, når du vurderer om, du kan sætte en enkelt vare på tilbud Black Friday.

Eksempler fra Forbrugerombudsmandens praksis:

Syv kortvarige kampagner på 2½ måned: I en periode på ca. to og en halv måned op til årsskiftet 2017/2018 markedsførte en supermarkedskæde syv gange et weekend-tilbud med 25 procent rabat på alt legetøj. I januar 2018 markedsførte kæden ad to omgange et tilbud på 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj. Forbrugerombudsmanden vurderede, at legetøjet havde været på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn. Virksomheden blev politianmeldt for vildledning.

Black Friday tilbud på en enkelt vare: I forbindelse med Black Friday i 2017 markedsførte en supermarkedskæde en cykel til en tilbudspris på 4.999,50 kr. med en besparelse på 50 procent i forhold til en normalpris på 9.999 kroner. Der var tale om en restsalgskampagne. Sidst, cyklen havde været til salg til 9.999 kr., var fire måneder inden Black Friday, og cyklen havde allerede været til salg til den oplyste tilbudspris på 4.999,50 kr. i halvanden måned forud for markedsføringen af tilbuddet. Virksomheden blev politianmeldt for vildledning.

Kombinationstilbud var ikke reelle: En supermarkedskæde havde i knap et år vedvarende markedsført grill i en bestemt serie med tilbud på omkring 50%. Eksempelvis havde den kostet 6.999 kr. med tilbehør (kombinationstilbud), og en normalpris på 16.999 uden tilbehør.

Ifølge retningslinjerne for prismarkedsføring afbryder et kombinationstilbud ikke den længere periode, som normalprisen skal have været gældende i, hvilket betyder at den erhvervsdrivende godt kan markedsføre en vare som et tilbud, selvom varen inden for de sidste 6 uger har været markedsført som en del af et kombinationstilbud.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der ikke var tale om reelle kombinationstilbud, da det slet ikke betale sig at købe grillen alene uden tilbehør. Besparelsesudsagnet var derfor vildledende og virksomheden måtte betale en bøde.

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, pkt. 3.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik