Glad smiley: 94% af forbrugere sender ikke købte varer retur

Forbrugere beholder i overvejende grad deres købte varer, og flertallet mener generelt, at det er nemt at sende varer retur. Barriererne for at returnere varer er hovedsageligt tid, penge og besvær.

Danskerne beholder deres online køb. Det fremgår af E-handelsanalysen fra første halvår af 2020, som kortlægger, at kun 6% af online køb returneres helt eller delvis. Tallet ligger stabilt i forhold til sidste år.

Godt halvdelen af forbrugerne svarer, at de returnerer en given vare, fordi det er i en forkert størrelse, mens én ud af fem svarer, at de returnerede en vare, fordi den ikke levede op til forventningerne.

 

Over halvdelen af de varer, som bliver returneret, er tøj, sko og accessories. Af alt, der købes inden for denne kategori, bliver 16% af produkterne sendt retur.

 

Forbrugere, der modvilligt beholder varer

Analysen kaster også lys over for, hvorfor forbrugere ender med at beholde en vare, hvis de ønsker at sende den retur. Lidt under hver femte forbruger har beholdt en vare, han/hun gerne vil returnere. De største barrierer er tid, penge og indpakning.

De tre kategorier er det mest populære med 34-36% af svarene. Flere svarer også, at de glemte det, eller at der ikke var returlabel med i pakken – disse to kategorier har 18-20% af svarene.

 

 

Nemt eller svært?

Forbrugerne mener generelt, at det er let at returnere en vare. Seks ud af ti synes, at det er meget nemt eller nemt at returnere en vare, mens tre ud af ti mener, det er hverken/eller. Kun lidt over én ud af ti har svaret, at det er i mindre eller højere grad besværligt at sende en vare retur.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik