Er Amazon en mulighed eller en trussel - netbutikkerne er uenige

Amazon bliver både set som en butiksdræber og genvej til vækst af de danske netbutikker. Giganten kan være begge dele, men den skal som minimum være en del af virksomhedernes overvejelser, siger Niels Ralund.

Jane Vestergaard fra Legeakademiet.dk er ikke bange for konkurrence. Det er kun sundt, siger hun. Alligevel er hun dybt bekymret for den konkurrence, som Amazons indtog vil føre til.

”Unfair konkurrence er nemlig ikke sundt, og jeg er bekymret for, at Amazon qua deres størrelse, enorme pengetank og evne til at sikre sig særlige vilkår og undgå eksempelvis skattebetaling og overenskomster vil køre konkurrenterne over.”

”En ting er lønningerne og priserne, men hvis vi eksempelvis tilbød samme fragtvilkår til vores kunder – hvilket i sig selv er stort set umuligt – ville vi have dundrende underskud. Det er næsten umuligt at konkurrere imod, og det kan føre til butiksdød for alle os, der ikke er forretninger med milliardomsætninger,” uddyber hun. 

Det kan blive ligesom at tisse i bukserne for forbrugeren. Ja, det er rart kortvarigt, men risikoen er, at Amazon udvikler sig til et monopol, der bestemmer produktsortimentet og sætter priserne

- Jane Vestergaard, legeakademiet.dk

Bliver de danske butikker ramt, vil det få negative konsekvenser for den underskov af leverandører, som butikkerne nyder godt af, mener Jane Vestergaard. De er dog ikke de eneste, der kan få det svært på et marked domineret af Amazon.  

”Små iværkærtsættere vil også få det sværere, hvis deres eneste håb er at sælge via Amazon, hvor de skal give et stort cut og samtidig kan risikere at få deres produkter kopieret. Det er altså ikke bare de direkte konkurrenter til Amazon, der bliver ramt.” 

Legeakademi-direktøren er ikke kun nervøs på de danske virksomheders vegne. Forbrugernes valgmuligheder og sikkerhed kan også blive ramt, når Amazon rykker ind og lokker med lave priser og billig lynfragt.

”Det kan blive ligesom at tisse i bukserne for forbrugeren. Ja, det er rart kortvarigt, men risikoen er, at Amazon udvikler sig til et monopol, der bestemmer produktsortimentet og sætter priserne og strømliner udvalget så det bliver kedeligt, men med mest mulig fortjeneste til Amazon. Samtidig kan jeg godt frygte, at den høje produkt- og datasikkerhed som danske butikker efterlever, måske betyder mindre for Amazon, hvilket vil gå ud over den danske forbruger.”

Direkte adspurgt, om hun kan se fordele ved Amazon, tøver hun kortvarigt, men slår så fast. 

”Hmm, nej, det kan jeg faktisk ikke. De er en trussel for både butikker og forbruger.”

Den holdning deler hun ifølge FDIH’s analyse med lige godt halvdelen af de danske virksomheder, der ser Amazon og de andre markedspladser som en trussel.

Vindmøller eller læhegn

I den modsatte lejr står 31 % af virksomhederne, som ser Amazon som en mulighed. Blandt dem er adm. direktør i SoundStoreXL, Palle Bertelsen.

Han er ikke nødvendigvis fan af Amazon, men han er overbevist om, at den amerikanske mastodont hurtigt vil sætte sig på en meget stor markedsandel og lukke konkurrenterne ind på det danske marked. Derfor må man operere i den virkelighed, der er – uanset om man kan lide det eller ej.

Konkurrencen bliver hårdere, men jeg tror på, at det også kan give os nogle nye muligheder for at øge væksten og tiltrække flere kunder

- Palle Bertelsen, SoundstoreXL

”Vi skal være der, hvor både vores kunder og konkurrenter er. Og de er på Amazon. Konkurrencen bliver hårdere, men jeg tror på, at det også kan give os nogle nye muligheder for at øge væksten og tiltrække flere kunder, så jeg vælger at se Amazon som en mulighed. Man skal bygge vindmøller og ikke læhegn, når det blæser, som jeg plejer at sige.”

For at være klar til Amazons danske indtog har SoundstoreXL besluttet, at de vil sælge via Amazon i Sverige. Det skal både føre til mersalg og give vigtige erfaringer.

”Nu ser vi, hvordan det går, og så kan vi forhåbentlig lave en opskrift, som vi kan bruge i Danmark og andre lande,” siger Palle Bertelsen.

Han forklarer videre, at virksomheden i første omgang primært vil satse på egne brands, som er mindre prisfølsomme og bliver mindre hårdt ramt af Amazons cut.

Ralund: Amazon er både en mulighed og en trussel

I FDIH glæder Niels Ralund sig over, at der er stærke holdninger til Amazon.

”Jeg ville først være bekymret, hvis Amazon slet ikke var en del af virksomhedernes bevidsthed og strategi.”

De delte meninger om Amazon viser ifølge Niels Ralund, at debatten om Amazon er ganske nuanceret.

Jeg ville først være bekymret, hvis Amazon slet ikke var en del af virksomhedernes bevidsthed og strategi

- Niels Ralund, FDIH

”I mine øjne er Amazon både en trussel og en mulighed. De bliver en alvorlig konkurrent i Danmark, men vi skal ikke lade os skræmme, og det er heller ikke mit indtryk, at virksomhederne gør det.  Men set med eksportbriller udgør Amazon også en mulighed, og der er da også mange eksempler på virksomheder, der bruger Amazon som et springbræt til nye markeder og kunder. Det er ikke enten eller.”

Frygten for at miste kontrollen bekymrer – mængden af kunder lokker

Selvom knap hver tredje virksomhed ser Amazon som en mulighed, skal de danske kunder kigge langt efter danske virksomheder på Amazon. Ud af de 12 % af virksomhederne, som sælger via markedspladser, bruger 67 % Amazon, og blot 4 % vil sælge på Amazon, så snart de åbner i Danmark.

Det er især frygten for at miste kontrollen med kunderne, der får netbutikkerne til at fravælge Amazons udstillingsvindue.

De butikker, der sælger eller vil sælge via Amazon, bliver især lokket af muligheden for at nå nye kunder og udnytte Amazons logistikmuskel.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik