Bøde på 100.000 kr. for vildledning om abonnement
Et datingsite er i retten blevet idømt en bøde på 100.000 kr. for at vildlede forbrugere om prisen og bindingsperiode på et abonnement. Reklamen blev bragt i foråret 2016, og Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden i 2018. Datingsitet har nu anket dommen til landsretten.

Det fremgår af Forbrugerombudsmandens nyhedsmail, at datingsitet i et banner havde udbudt et abonnement i 30 dage for 1 krone. Når forbrugerne klikkede videre for at oprettet abonnementet, fremgik det med meget små bogstaver, at der var en bindingsperiode på 3 måneder, og at mindsteprisen var 299 kr. Det var efter rettens opfattelse ikke tydeligt nok, og sitet blev dømt for at overtræde markedsføringslovens vildledningsforbud.
”Sagen viser, at man skal være forsigtig, når man i sine reklamer fokuserer på enkelte dele af en pris”, siger Tina Morell, Chefkonsulent i FDIH. ”Forbrugerombudsmanden fortolker markedsføringsloven sådan, at virksomhederne ikke kan nøjes med at oplyse en del af en pris i en reklame og vente til senere i bestillingsforløbet med at oplyse den fulde pris.”
Sagen er anket.
Kommentarer