Bøde på 100.000 kr. for vildledning om abonnement

Et datingsite er i retten blevet idømt en bøde på 100.000 kr. for at vildlede forbrugere om prisen og bindingsperiode på et abonnement. Reklamen blev bragt i foråret 2016, og Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden i 2018. Datingsitet har nu anket dommen til landsretten.

Det fremgår af Forbrugerombudsmandens nyhedsmail, at datingsitet i et banner havde udbudt et abonnement i 30 dage for 1 krone. Når forbrugerne klikkede videre for at oprettet abonnementet, fremgik det med meget små bogstaver, at der var en bindingsperiode på 3 måneder, og at mindsteprisen var 299 kr. Det var efter rettens opfattelse ikke tydeligt nok, og sitet blev dømt for at overtræde markedsføringslovens vildledningsforbud.

”Sagen viser, at man skal være forsigtig, når man i sine reklamer fokuserer på enkelte dele af en pris”, siger Tina Morell, Chefkonsulent i FDIH. ”Forbrugerombudsmanden fortolker markedsføringsloven sådan, at virksomhederne ikke kan nøjes med at oplyse en del af en pris i en reklame og vente til senere i bestillingsforløbet med at oplyse den fulde pris.”

Sagen er anket.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik