Webinar om corona og logistik: Rygraden er presset, men holder

Logistikvirksomhederne skal håndtere flere pakker og hjemmeleveringer i takt med, at forbrugerne skruer op for e-handlen under coronakrisen. Trods travlheden er der styr på situationen, beroligede DAO365, PostNord Danmark og Bring, da de deltog i FDIH’s webinar om logistik og e-handel.

Mange forbrugere har fulgt statsministerens opfordring om at blive hjemme og handle på nettet, og der er derfor fremgang i flere netbutikker. Det viser FDIH’s seneste undersøgelse.  

Undersøgelsens resultater blev bekræftet, da FDIH slog de digitale døre op for ca. 200 deltagere til et webinar om logistik og corona.   

”Der bliver sendt flere pakker, og danskerne køber i stigende grad i danske butikker,” forklarede Peter Kjær fra PostNord.  

Der bliver sendt flere pakker, og danskerne køber i stigende grad i danske butikker

Samme melding kom fra af DAO365 og Bring, som begge forsikrede om, at der trods øget travlhed er styr på situationenalle pakker bliver leveret. 

”Vi har travlt, men vi er ikke på Black Friday eller julehandel endnu, og vi har god kapacitet,” lød det fra Morten Villberg fra DAO365. 

Per Buus fra Bring forklarede, at det gælder hele Norden, så der kan stadig sendes pakker til Sverige og Norge.  

Hjemmelevering hitter 

Logistikvirksomhederne holder stadig langt, langt de fleste pakkeshops åbne, men der er en klar tendens til, at kunderne vil have pakkerne leveret i hjemmet. Derfor har alle tre virksomheder også fokus på, hvordan de kan lave helt kontaktløse leveringer, hvor kunderne ikke skal røre ved andet end deres pakke. Det handler om at øg sikkerheden for alle parter, lød det sammenstemmende fra Peter Kjær, Morten Villberg og Per Buus.  

Flere af netbutikkerne har efterspurgt billigere hjemmelevering, men det bliver ikke aktuelt foreløbig, var meldingen fra logistikbosserne. 

Sygdom kan udfordre 

Selvom der for nuværende er godt styr på situationen, kan der dog på sigt opstå problemer, vurderede de tre herrer. Den største bekymring er, at en større del af medarbejderne bliver syge eller må blive hjemme. Det er heldigvis ikke tilfældet nu, men i Sverige er PostNord begyndt at mærke presset med en del sygemeldinger. 

Alle tre virksomheder bruger derfor også mange ressourcer på at sikre, at coronaen ikke rammer medarbejderne. Det gælder både værnemidler, undervisning og afstand på lageret.    

”Det er sikkerhed først, men det gælder også om at vise politikerne, at der ikke er grund til at komme med eventuelle forbud, som vil skade os alle,” forklarede Per Buus fra Bring. 

De tre logistikchefer forklarede også, at de oplever, at der kommer flere kunder, som aldrig har handlet online før, men det er ikke ensbetydende med, at e-handlen vil brage frem. 

Det gennemgående budskab var, at der er pres på, men rygraden holder. Det var lige præcis den melding, vi og netbutikkerne gerne vil høre.

Hvis Danmark bliver ramt af en økonomisk krise, vil det også sætte sig e-handlen, lød bekymringen.  

Beroligende uden at være breaking 

FDIH havde arrangeret webinaret for at give e-handlerne en dugfrisk status fra logistikvirksomhederne, som er branchens rygrad, og det lykkedes fint, vurderer Niels Ralund. 

”Hvis man sad og ventede på breaking news, så blev man skuffet. Og heldigvis, vil jeg sige, for det gennemgående budskab var, at der er pres på, men rygraden holder. Det var lige præcis den melding, vi og netbutikkerne gerne vil høre.” 

Fredag afholder FDIH endnu et webinar med ugangspunkt i coronaen. Temaet er hjælpepakker, og der vil være oplæg fra eksperter fra Deloitte og Dansk Erhverv – Der er stadig ledige pladser 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik