Status: Hvad gør FDIH i forbindelse med coronavirussen?

Vi er klar over, at rigtig mange af jer er hårdt ramte. Derfor arbejder vi på højtryk for at hjælpe vores medlemmer. Her får du en opdatering på, hvilke konkrete tiltage vi tager.

Først en disclaimer: Vi er i en ekstraordinær situation, som vi heldigvis ikke har prøvet før. Som flere har sagt, så asfalterer vi, mens vi kører. Det betyder, at der vil opstå situationer, hvor du som medlem føler, at vi ikke gør nok eller gør noget forkert. Det er vi opmærksomme på, og derfor vil vi meget gerne høre fra dig, når og hvis det sker. Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har forslag til, hvad vi skal gøre. 

Vi vil også gerne opfordre dig til at melde dig ind i Netværket for Digitale Købmænd på Facebook. , hvor du kan spørge andre til råds og selv komme med forslag. Husk også at følge os på LinkedIn, Twitter og Facebook for daglige nyheder. 

Hvad gør vi politisk? 

Vi presser på for at få så meget hjælp til jer virksomheder som overhovedet muligt. Det gælder de små, mellemstore og store. Vi er i dialog med en del politikere, men i denne særlige situation er det også nødvendigt, at vi arbejder sammen med andre organisationer, og derfor er vi i tæt dialog med Dansk Erhverv, som står for den daglige kontakt.  

Vi kæmper blandt andet for tilbagebetaling af moms og skat, kontant støtte til tabt omsætning100 procent løn-kompensation til alle, der bliver tvunget til helt at lukke deres virksomhed. I stedet for de nuværende 75 procent til funktionærer og 90 procent til ikke-funktionærer, og kontant støtte til husleje og andre faste udgifter. 

Det går meget hurtigt i øjeblikket, og der kommer heldigvis dagligt nye hjælpepakker. Ofte er vi ikke færdige med at læse den ene færdig, før den næste kommer. Vi forsøger løbende at samle viden, så i kan få et overblik over, hvad hjælpepakkerne betyder og hvem de er henvendt til. 

Hvad gør vi kommunikativt? 

Vi indsamler tal fra jer, så vi har styr på, hvordan det går i branchen. Dem bruger vi til at give jer et sammenligningsgrundlag og til at vise politikerne, hvor alvorligt det er hos langt de fleste af jer. Vi bruger dem også til at overbevise forbrugerne om, hvor meget det betyder, hvis de kan købe mere hos jer.  

Vi indsamler erfaringer og tips og deler dem i artikler, vi sender tal ud til pressen og vi kommenterer og forklarer alle de politiske tiltag, der kommer.  

Alle artikler og nyheder bliver delt i vores nyhedsbreve, på FDIH.dk og på vores profiler på de sociale medier.  

Hvad med events? 

Vores eventteam knokler for at lave så mange webinarer som overhovedet muligt. Fredag går vi i luften med det første, hvor vi har indlæg fra flere virksomheder om, hvordan de håndterer situationen. Der er flere på vej. Vi afholder også indstillingsmøder til E-handelsprisen digitalt, så arbejdet med at finde Danmarks bedste netbutikker fortsætter.  

Vi opfordrer også alle medlemmer til at lægge digitale events op på FDIH.dk – der er allerede en lang liste med interessante webinarer.  

Hvad med det juridiske? 

Vores juridiske afdeling er klar til at hjælpe med de spørgsmål, I måtte have. Vi er også klar med en FAQ omkring corona.  Vhar dog også brug for din hjælp – skriv endelig til Tina Morell på tmn@fdih.dk hvis du har spørgsmål, så vil vi forsøge at besvare dem og dele erfaringerne med andre, som er i samme båd.   

 

Kommentarer

22. mar 2020 Frank

I gør et stort og vigtigt stykke arbejde, bliv ved og hold ud ... det er #1 og #2 i de ti bud på at komme godt gennem krisen - har i et bud på 3-10 ? 💪🤔

23. mar 2020 Henrik TheilFDIH/

@Frank: Mange tak for de rare ord. :-) VI har endnu ikke formuleret vores egne ti bud, men fredagens webinar Coronaen Kradser inspirerer til et par stykker 3) handling - få styr på og tag kontakt til kreditorer, bank, udlejer mfl og få en dialog om "hva' nu" . 4) Vær synlig - tilpas din forretning og fortæl dine kunder at du er her nu - og senere. 5) Se frem - hvad gør jeg efter Coronaen - drøft muligheder og planlæg

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik