Status efter cookieafgørelse: Hvad gør FDIH?

Datatilsynets nye vejledning om cookies og persondata fylder meget hos netbutikker og digitale virksomheder, og det er også en sag, som FDIH prioriterer meget højt. Her kan du få et overblik over, hvad vi gør for vores medlemmer.

Baggrund: 

Datatilsynet har udgivet en vejledning om ”behandling af oplysninger om hjemmesidebesøgende”. Der er tale om oplysninger indsamlet ved hjælp af cookies mv. Oplysningerne bruges typisk til statistik, til forbedring af hjemmesiden, til målrettet markedsføring og evt. profilering af de besøgende. I nogle tilfælde videregives oplysningerne til andre virksomheder som fx Facebook og Google, der bruger oplysningerne til egne formål.   

Datatilsynet fastslår, at en sådan handling af personoplysninger ofte kræver samtykke fra den registrerede. For at samtykket skal leve op til kravene i GDPR, skal den registrerede på forsiden af cookiebanneret kunne vælge, hvilke formål han eller hun vil give samtykke til. Det skal også være muligt at sige ”nej” til behandling af personoplysninger/cookies. Muligheden for at sige ”ja” eller ”nej” skal præsenteres ligeværdigt. Dvs. at de skal ære lige tydelige. Hvis der videregives persondata, skal også det oplyses, hvilke virksomheder oplysningerne videregives til. Samtykket til behandling af persondata kan indhentes samtidig med samtykket til cookies. Kravene til et cookiesamtykke, er blevet tilpasset i overensstemmelse med Datatilsynets anvisninger. 

Mange virksomheder er med rette bekymrede for, at det med afgørelsen blandt andet bliver sværere at sætte cookies, der hjælper virksomhederne med at lave målrettet annoncering. 

FDIH forstår denne bekymring, og vi er samtidig bekymrede for, at danske virksomheder bliver mødt med strammere krav end udenlandske konkurrenter. 

Hvad har vi gjort? 

Vi har lavet artikler og en podcast, der gør vores medlemmer klogere på reglerne og viser, hvordan reglerne kan efterleves.  

Vi har også taget kontakt til flere juridiske og tekniske eksperter, så vi kan sikre, at vores medlemmer får den nødvendige viden. Den første vejledning og tjekliste fra advokat Michael Gorm Madsen fra Bird&Bird er klar.

Nogle af disse eksperter vil også være tilstede på konferencer og til andre events – eksempelvis på E-handel Danmark.  

Hvad gør vi? 

Som nævnt er en af vores bekymringer, at danske virksomheder bliver ringere stillet i den globale konkurrence, hvis danske myndigheder tolker reglerne anderledes og strengere end andre landes myndigheder. Derfor har vi skrevet til vores europæiske organisation, Ecommerce Europe, og vores europæiske søsterorganisationer for at blive klogere på, hvordan myndighederne i andre EU-lande fortolker reglerne.  

Vi har taget og vil tage kontakt til de relevante myndigheder - Datatilsynet og Erhvervsstyrelsen - for at blive klogere på, hvordan de forstår reglerne og for at gøre dem klogere på, hvordan fortolkningen påvirker FDIH’s medlemmer. Her vil vi også præsentere den viden, som vi får fra vores europæiske organisationer og eksperter. 

På europæisk niveau vil vi gennem Ecommerce Europe arbejde for, at reglerne bliver fortolket ens i alle lande, og at de også vil gælde for eksempelvis amerikanske og kinesiske virksomheder, der henvender sig til europæiske forbrugere.  

FDIH.dk vil løbende blive opdateret, når vi får mere viden. Det gælder både guides og vejledninger og nyt fra politisk hold. 

Vi kan ikke garantere, at reglerne eller vejledningen bliver ændret, men vi vil kæmpe benhårdt for, at reglerne er de samme for alle – uanset om du driver Rito.dk eller Amazon.de 

Kommentarer

4. mar 2020 Erk

Der findes ikke noget som er bedre til at komplicere menneskers tilværelse end mennesket selv. I burde simpelthen kæmpe imod al den diktatur, som foregår både fra EU men også fra danske myndigheder. Det er grotesk, at der konstant skal opfindes problemer, blot for at vi skal blive ved med at betale løn til embedsmænd. Det er hul i hovedet.

4. mar 2020 Peter Hansen

Sjovt artikel. Har FDIH selv styr på det ?: TEST: 1. starter med at slette alle cookies i min bruser. 2. skriver www.fdih.dk 3. klikker IKKE på noget på sitet endnu 4. klikker F12 på mit tastatur. 5. finder menuen cookies. 6. Her bliver det sjovt. Her loades alle disse cookies – uden jeg har giver TILLADELSE til det: ajax.googleapis.com cdn.jsdelivr.net code.jquery.com fonts.googleapis.com ptypekit.net police.app.cookieinformationen.com use.typekir.net www.fdih.dk www.google.com googletagmanager.com gstatics.com Den eneste af disse cookies som er funktions cookise og som må væreder uden at give tilladelse er selvfølgelige www.fdih.dk Alle andre må ikke. 8. Test videre. Det bliver mere sjovt. 9. Nu klikker jeg på den sorte knap ”afvis alle” 10. Jeg kigger igen på de cookies der loades i min bouser. De er alle sammen de samme som før. 11. Konklusion: Fdis´s cookie funktion virker over hovedet ikke… ha he. Godt gået. Hilsen Peter Hansen

5. mar 2020 Lasse Iversen

Hej Peter. Med hvilken browser ser du dine cookies? Hvis jeg gør det i Chrome med inkognito, så bliver der ikke sat nogle cookies under "Application", ved tryk på F12. Det du nævner, ser jeg under "Sources", ved tryk på F12. Det har ikke noget med cookies at gøre, men fortæller blot hvor FDIH.dk henter eksternt indhold fra. Ved tryk på "Afvis alle", så bliver cookies ikke slettet. Ved afvis alle, fortæller du FDIH.dk, at de scripts, som anvender cookies, ikke skal køre mere. Men hvis scripts har sat cookies før, og man afviser senere, så vil de eksisterende cookies stadig være der, med mindre man manuelt sletter dem i sin browser. Cookies bliver bare ikke brugt mere efterfølgende. Mvh Lasse

11. mar 2020 Martin Hansen

Det sjove i dette med cookies, er at ingen som virkelig ingen af de store virksomheder leve op til reglerne. Fx har jeg her på FDIH ikke fået en besked om cookies. Bilka, Wupti, Merlin, Proshop, osv alle de større e-handler ingen af dem levere op til reglerne. Hvordan i al verden skal man så forholde sig som lille e-handler hvis ingen af de store selv ikke FDIH som burde have styr på reglerne, levere op til reglerne. Og selv Datatilsynet's egne fortolkninger af lovgivningen er ikke i trin med de andre EU landes fortolkning af reglerne. Der mangler som så meget andet EU lovgivning styr på shittet. Det hjælper ikke at man i DK har 1 tolkning af reglerne, mens de andre lande i EU tolker det på en mildere måde. Så er det ikke nemt for udviklerne at udvikle efter en lov, som kan hjælpe alle webshops med at løse udfordringen. FDIH må lægge press på DT & EU for at få styr på fortolkningen af lovgivningen så reglerne er ens for alle i EU, hvilket man jo håbede GDPR ville give, men nej

12. mar 2020 Lasse Iversen

Hej Martin. Du har formentlig givet samtykke før dit visit lige nu, og derfor ikke fået en pop-up. Vi vil dog drage alle samtykker tilbage snarest, så vi er sikker på alle har givet det rigtige samtykke. I forhold til EU, så er Danmark uden tvivl frontløber på dette punkt. Jeg tror personligt ikke der går længe før at resten af EU følger trop. Mvh Lasse

12. mar 2020 Martin Hansen

@Lasse Nej, jeg har aldrig accepteret noget, jeg afviser altid alt. Eller nåh nej, det kan man ikke ;) Uanset hvad så ændre det ikke på at alle cookie bokse kan og vil blive blockeret af fx adblocker, det er en udfordring som ingen har taget højde for. Og det gør jo fx at alle webshops er udfordret fordi de netop bruger løsninger som cookieinformation og lign funktioner. Da disse bliver blocket.

12. mar 2020 Lasse Iversen

Hej Martin. Nu forsøgte jeg lige at installere AdblockPlus, og den fjerner ikke cookiebanneret. Hvis du har en der gør det, så er den også meget aggressiv, og gør det selvfølgelig svært for en side, at få et samtykke. Jeg ved dog ikke hvordan lovgivningen er, når man vælger at installere tredjeparts extensions, som så blokerer for den måde man spørg om samtykke på. Det tænker jeg ikke DT tager stilling til, da de formentlig tester i en browser uden extensions. Hvis det var noget Chrome per definition blokeret for, så skulle der selvfølgelig findes en anden løsning. Mvh Lasse

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik