Prisen betyder mindre, når forbrugerne shopper på nettet

Bekvemmelighed og udvalg er de vigtigste grunde til at handle online, mens prisen betyder mindre og mindre. Endnu et tegn på, at forbruget online ikke topper foreløbig, vurderer FDIH.

For fem år siden var pris, udvalg og bekvemmelighed lige vigtige, når FDIH spurgte forbrugerne, hvorfor de handlede online. Siden da er prisens betydning faldet, mens betydningen af udvalg og bekvemmelig er steget, og det er ifølge FDIH’s direktør, Niels Ralund, en positiv udvikling for danske netbutikker.

”Jeg bliver ofte spurgt, om forbruget online ikke snart har topper. Det tror jeg ikke, og det hænger i høj grad sammen med denne udvikling. Det er nemlig svært at ændre kundernes vaner, når de er bundet op på handelsadfærd, der gør dagligdagen lettere og giver et bredere udvalg – uden at det er dyrere. Det svarer til at bekæmpe tyngdekraften. Det nytter ikke.”

Hvad var den primære årsag til, at du handlede online?

årsager til at handle online

FDIH-direktøren mener endvidere, at udviklingen blandt andet bunder i, at de fysiske butikker er blevet skarpere på prisen.

”Der er stadig ofte penge at spare ved at handle online, men forskellen er nok blevet mindre i takt med, at de fysiske butikker har fået mere konkurrence. Omvendt er udvalget online eksploderet, og netbutikkerne er blevet endnu bedre til at levere løsninger, der reelt gør dagligdagen nemmere. Se bare på udvalget af eksempelvis måltidskasser og de mange leveringsmuligheder. ”

”Man kan sige, at prisen i første omgang betød meget for at få kunderne til at handle online, og siden har netbutikkerne med service og udvalg overbevist dem om, at de skal fortsætte, selvom prisforskellen er mindsket.”

Årsagerne varierer fra kunde til vare

For børnefamilierne, som handler oftest online, er det især den tidsbesparende faktor, der får dem til at handle på nettet. De ældre værdsætter muligheden for at få varen leveret til døren, mens de unge er de mest prisbevidste.

årsager til handle online befolkning

Der er også forskelle, når vi ser på de forskellige varekategorier. Muligheden for at spare tid og få varerne leveret direkte til døren er de primære årsager til at købe dagligvarer online, mens udvalg og pris er de vigtigste årsager til at købe tøj på nettet.

hvorfor handle online?

Kommentarer

3. mar 2020 Jacob

Når det gælder måltidskasser lader det ellers til at prisen er en faktor. I hvert fald ser den ud til at være presset hos mange leverandører, men det er heller ikke underligt når man ser hvor mange udbydere der er: https://holdhus.dk/maaltidskasser/

6. mar 2020 Jesper

Jeg synes, at der tegner sig et tydeligt billede i alle undersøgelser af, at prisen skulle være mindre og mindre betydende, men omvendt oplever jeg større og større prisfølsomhed, når man taler for online shops. Derfor må jeg indrømme, at jeg at meget skeptisk overfor disse data, da jeg simpelthen tror respondenterne enten lyver eller ikke er bevidste omkring, at prisen er den vigtigste faktor. Kender eksempelvis til flere tilfælde, hvor det at være 50kr dyrere end konkurrenten på et produkt til 4000kr + var afgørende for, at man ikke vandt kunden. Service og kort levering kan kompensere og gøre at man kan sælge lidt dyrere, men i bund og grund er prisen afgørende for at få kunden ind på sit site.

6. mar 2020 Marc

Som Jesper skriver har jeg også en tendens til at tro "trends" spiller en stor rolle i dette. Jeg er sikker på at hvis et af spørgsmålene var havde noget med "miljøbevidst emballage" eller "vedvarende produktion" at gøre så ville den bonge højt, fordi det er trenden i øjeblikket. Om det så er relevant for noget er lidt ligemeget, det er bare "inde" i øjeblikket. Vi ser ihvertfald også i vores branche at 2 faktorer spillere ind. Pris og leveringstid. Men det kan jo variere fra branche til branche.

6. mar 2020 Toni Nielsen

Vi har solgt produkter i vores web-shop siden 2006 uden at give nogen form for rabat, heller ikke hvis kunden køber flere stk. af samme produkt, aldrig rabat men god service og altid den bedste sikkerhed for vores kunder, og det har gjort at vi har beholdt vores kunder siden vi startet og det sætter vi pris på. Toni

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik