Nyeste corona-tal: Forbrugerne flytter forbruget online

Mens de fysiske butikker lukker ned under krisen, flytter flere danskere deres forbrug på nettet, hvor flere butikker melder om fremgang i salget og hyrer flere medarbejdere. Der er dog stadig mange virksomheder, som er hårdt ramt – især omni-channel virksomhederne lider.

Da statsminister Mette Frederiksen på et pressemøde tirsdag d. 17. marts beordrede flere fysiske butikker til at lukke midlertidigt ned, opfordrede hun samtidig de danske forbrugere til at handle på nettet.  

Den opfordring har flere forbrugere fulgt. Det viser FDIH’s nyeste tal for dansk e-handel, som dækker perioden fra d. 16. marts til d. 23. marts.  

Færre netbutikker melder om kundesvigt. 

netbutikker og corona

4 ud af 10 ”rene” netbutikker melder om fremgang i salget på mindst 25 %. 

salg i netbutikker under corona

 

Udviklingen er ifølge FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund, et ganske klart lys i en ellers mørk tid.   

”Det er rigtigt positivt, at det går fremad for flere butikker. Vi har brug for virksomhederne nu, og vi har i den grad også brug for dem efter krisen, når vi skal have Danmark i gang igen.”  

Han hæfter sig også ved, at flere virksomheder ligefrem hyrer nye medarbejdere for at kunne følge med den øgede efterspørgsel. Dagligvaregiganten nemlig.com har planer om at ansætte 200 nye medarbejdere i den kommende tid, men også mindre virksomheder som Med24 og Luksusbaby hyrer flere nye kolleger.  

”Efter at restriktionerne for de fysiske butikker er blevet forlænget, vil vi nok se mere nethandel, og så får de digitale virksomheder forhåbentligt brug for endnu flere hænder.”   

Omni-channel-virksomhederne er hårdest ramt  

FDIH’s undersøgelse viser tydeligt, at de rene netbutikker klarer sig bedre end virksomheder med både en fysisk og digital butik. 63% af omni-channel virksomhederne er negativt ramt mod 38% af de rene netbutikker.  

”Vi skal være glade for, at så mange virksomheder er tilstede online, og at forbrugerne er ganske hjemmevante med at handle på nettet, for den øgede handel online er lige nu en økonomisk livline for både virksomheder og medarbejdere rundt om i landet,” siger Niels Ralund og gentager sin opfordring om at handle i danske virksomheder.   

”Hver en ordre gør en kæmpe forskel for virksomhederne, som jo i høj grad er med til at finansiere den fælleskasse, der hjælper rigtig mange, så hvis vi som forbrugere har mulighed for at hjælpe virksomhederne, så skal vi gøre det.” 

Der er ikke nok respondenter til at inddele svarene i varekategorier, men der er dog en klar tendens til, at tøjbutikkerne – som ofte også driver omni-channel – er lige så hårdt ramte som rejse- og oplevelsesbranchen.  

Eksporten er ramt og fyringer på vej – trods hjælpepakker  

Undersøgelsen fastslår også, at e-handelsbranchen trods fremgangen hos nogle butikker er hårdt presset. Flere virksomheder er nødsaget til at fyre i den kommende tid, og eksporten er i knæ.

fyringer e-handel corona

netbutikkers eksport corona

Derfor sender FDIH også ros mod politikerne for at have iværksat de første hjælpepakker.    

”De lander et tørt sted for mange, og vi ser da også, at flere vil bruge dem. Jeg tror dog stadig, at der vil blive brug for flere hjælpende hænder, og derfor er jeg også glad for, at rigtig mange politikere har meldt ud, at de er klar til at sende endnu mere hjælp af sted til virksomhederne. Det bliver der desværre brug for – også selvom det visse steder går i den rigtige retning.”   

hjælpepakker e-handel corona

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik