Fire danske netbutikker: Sådan håndterer vi coronasituationen

Fredag delte fire danske netbutikker deres erfaringer med FDIH’s medlemmer på FDIH’s første webinar. Her får du de vigtigste punkter fra webinaret.

Coronavirussen har bidt sig fast i det danske samfund, og det påvirker også netbutikkerne. Mange er hårdt ramte, men der er heldigvis også virksomheder, der har fremgang i salget. Fredag havde FDIH inviteret netbutikkerne Luksusbaby, Watery, Legeakademiet og Festtema til at dele deres erfaringer med ca. 200 andre medlemmer til webinaret Coronakridsen kradser. 

Vi har kun markedsført eventet i 24 timer, og vi er 200 tilmeldte. Det viser, at behovet for at høre fra andre er stort. Det forsøger vi at gøre med eventet, hvor vi både har virksomheder, der er hårdt ramt og nogle, der har fremgang i salget. Det kan forhåbentligt give vores medlemmer nogle gode ideer og samtidig banke noget gejst ind i de virksomheder, der er hårdt ramte,” forklarer eventchef Anne K. Hansen.  

Første virksomhed på den digitale scene var Legeakademiet, som sælger legetøj, der udvikler krop og hjerne. Vi giver ordet til.. 

Jane Vestergaard og Ann Riemer fra Legeakademiet 

Vi stødte allerede i januar og februar på Corona, fordi nogle af de kinesiske leverandører ikke var med på messer, og fordi der allerede var tegn på, at nogle varer ikke kunne komme frem. Derfor var vi også tidligt i dialog med vores leverandører for at få fyldt lageret op. Vi tog også kontakt til europæiske og danske leverandører, som leverer meget fint. Der er nogle varer, som kan være længere undervejs, men det er der stor forståelse for hos kunderne.  

I forhold til personale har vi sendt alle administrative medarbejdere hjem, men vi har åbnet for, at man kan booke kontoret, hvis der er behov for det. Dog kan der max være to personer på kontoret. Vi kører lager hos en 3. part, hvor der er fuld fokus på at undgå smitte. Der bliver kørt to hold. 

Vi oplever, at det er billigere at markedsføre sig i øjeblikket, og derfor skruer vi op for den del. Vi fokuserer mere på, hvordan vi og vores produkter kan hjælpe kunderne eksempelvis omkring undervisning, når Aula er gået ned. Derfor har vi også skruet ned for salgsbudskabet. Vi er også meget opmærksomme på tonen. Vi plejer at bruge meget humor, men den har vi skrået væk nu og er meget forsigtige. Vi oplever dog stille og roligt, at der bliver mere plads til positive vinkler og historier – men det er en svær balancegang.  

Vi oplever, at det er billigere at markedsføre sig i øjeblikket, og derfor skruer vi op for den del. Vi fokuserer mere på, hvordan vi og vores produkter kan hjælpe kunderne eksempelvis omkring undervisning, når Aula er gået ned

Vi kigger også meget på, hvordan vi er klar til tiden efter krisen. Hvilke varer bliver der brug for? Er vi klar til den næste krise? Skal vi satse mere på B2B? Fører situationen nu til familieændringer – babyboom eller skilsmisse? 

Daniel Johannesen fra Watery 

Vi er meget udfordrede, fordi svømmehallerne er lukkede og ferierne er udskudt. Vi havde købt ind til en højsæson, som lige pludselig bare forsvinder. Og jeg er købmand, så jeg havde købt rigtig meget ind, som nu bare står. Vores ordrer forsvandt nærmest fra den ene dag til den anden. Det udfordrer os specielt på likviditeten, og jeg kunne ret hurtigt se, at det var meget alvorligt.  

Derfor lavede jeg et excel-ark med alle vores betalinger og leverandører, og så gik jeg ellers i gang med at tage kontakt til dem alle sammen for at finde løsninger. Det tog de rigtig godt imod, så jeg vil helt klart anbefale andre at gøre det samme

Derfor lavede jeg et excel-ark med alle vores betalinger og leverandører, og så gik jeg ellers i gang med at tage kontakt til dem alle sammen for at finde løsninger. Det tog de rigtig godt imod, så jeg vil helt klart anbefale andre at gøre det samme – jo hurtigere jo bedre. Generelt har vi fuldt fokus på at betale vores leverandører. Dels fordi de kan erklære os konkurs, men også fordi vi skal arbejde sammen efterfølgende, så jeg husker selvfølgelig også dem, der hjælper os mest lige nu.  

Vi slukkede også for rigtig meget af vores markedsføring. Ligegyldigt hvor meget vi presser på, så kan vi ikke proppe produkter ned i halsen på kunder, som ikke har et behov nu. I stedet lavede jeg en personlig hilsen, hvor jeg forklarede situationen. Det samme gjorde jeg i et brev på vores hjemmeside. Jeg havde meget fokus på, at det ikke skulle lyde tiggende, for det er dårlig stil, men jeg gav rabat og forklarede, hvorfor vi har brug for kunderne netop nu - og at vi selvfølgelig stadig leverer.  

Vi har ikke meget at lave på lageret, så vi sørger for at lave alt det, vi normalt ikke når. Guides, produktbeskrivelser, vejledninger osv. Vi skal være fuldstændig klar, når krisen er ovre.  

Jeg synes, at det lysner nu, og vi har også været heldige at sælge nogle produkter, vi normalt ikke sælger mange af – eksempelvis til uv-jagt, og det hjælper os. Jeg er dog stadig nervøs for, at det kan blive en økonomisk krise, for mange af vores produkter er nice-to-have, som kan blive skåret væk, hvis forbrugernes økonomi er presset. 

I forhold til hjælpepakkerne, så vil jeg sammen med min revisor kigge på det i næste uge. Det et lidt uoverskueligt at se på lige nu, men jeg forventer at bruge dem.  

Sine Mejnertz fra Festtema 

Vi har 15 år på bagen og 10 fuldtidsmedarbejdere, og vi er meget hårdt ramt. I de sidste to uger er omsætningen faldet med 93 %. Gulvtæppet er revet væk under os. Vi havde 17 transaktioner i onsdagsDet er uhørt. Samtidig bliver vi presset af, at de varer, vi sendte før krisen, nu sendes retur, fordi der ikke er brug for dem.  

I de sidste to uger er omsætningen faldet med 93 %. Gulvtæppet er revet væk under os.

Vi bruger vores opsparing nu, og vi vil også gøre brug af hjælpepakkerne. Det handler om at lave aftaler med leverandører og sikre likviditet. Derfor tog vi også tidligt kontakt med leverandører og kreditorer for at lave afdragsaftaler. Der har været stor lydhørhed - blandt andet i forbindelse med betaling af huslejen. Det hjælper selvfølgelig også, at vi har 15 år på bagen. 

I vores øjne kan det ikke blive værre nu, og derfor er vi gået i dvale, men vi er ikke gået i stå. Vi er også bekymrede for at blive glemt. Derfor arbejder de medarbejdere, der ikke er sendt hjem, på at skabe awareness. Vi sørger også for at fastholde kontakten til kunderne – især erhvervskunderne.  

70 % af medarbejderne er sendt hjem. Men vi fyrer ikke, og skal derfor søge om tilskud i hjælpepakkerne. Det er dyrere, men det er et socialt ansvar, vi tager. Vi vil fastholde medarbejderne. Vi sætter nogle fornyelser i bero for at holde på pengene, men de er ikke glemt. Det viser, at vi tror på, at vi kommer igennem krisen. 

Selvom det er vildt hårdt, så tager vi ja-hatten på, og så glæder vi os helt vildt til, at krisen er ovre, så vi og alle andre kan komme ud og holde en masse fester

Vi sørger for at masser af kommunikation mellem medarbejdere om alt muligt. Involvering skaber tryghed, og derfor deler vi tanker, erfaringer og frustrationer. Jeg følger også flere krisepsykologer på LinkedIn, der giver råd om, hvordan man kan kommunikere med sine medarbejdere. Det er en stor hjælp- især for os mindre virksomheder, der ikke har en hr-afdeling. Det kan jeg virkelig anbefale.  

Selvom det er vildt hårdt, så tager vi ja-hatten på, og så glæder vi os helt vildt til, at krisen er ovre, så vi og alle andre kan komme ud og holde en masse fester.  

Morten Grabowski fra Luksusbaby 

Vi var nervøse omkring statsministerens tale, hvor ”Danmark lukkede ned” for der var der meget stille. Siden har vi dog fået så travlt, at vi har ansat to mere. Det skyldes især min skarpe hustrus indkøbsevner. Vi har nemlig satset mere på legetøj, og det er det, der redder os i øjeblikket, hvor tøjsalget halter. Så vi har helt sikkert lært, at vi skal sprede sortimentet endnu mere ud for at være bedre rustet til kommende kriser. Det er en vigtig lære.  

Vi har valg at tilbyde gratis hjemmelevering, som mange benytter sig af. Jeg kører også selv ud med pakker. Det koster lidt på bunden og ordrestørrelsen er faldet lidt, men det giver kunderne tryghed og det vil hjælpe på sigt. I den forbindelse kunne vi dog godt bruge lidt mere hjælp fra logistikvirksomhederne, der måske kunne kigge på, hvad en hjemmelevering koster.  

Jeg tror på, at vi kommer igennem det her, hvis vi alle giver lidt. Det gælder os, medarbejderne, leverandørerne og kunderne, og det er bare så fedt at opleve, at vores medarbejdere virkelig bare yder max i den travle og kaotiske tid. Det giver også os som ejere lyst til at give mere. Jeg bliver så stolt, og et varmer virkelig i en situation, hvor vi ikke sover så meget - selvom det går godt lige nu, er det ikke til at vide, hvordan det ser ud i morgen.  

Jeg tror på, at vi kommer igennem det her, hvis vi alle giver lidt. Det gælder os, medarbejderne, leverandørerne og kunderne

Vi kører også med fuld åbenhed og prøver at støtte dem, vi handler med. Bare et lille eksempel, så køber vi mad hos den sandwichbiks, der er hårdest ramt. Det er det her med at støtte hinanden. 

I forhold til markedsføring, så oplever vi også, at det er billigere og at der er bedre plads. Det forsøger vi at udnytte ved at være ekstra kreative.   

Tårer i øjnene 

Det er første gang, at FDIH har afholdt et sådant webinar, men trods det forløb det uden de store tekniske udfordringer til store glæde for alle –især eventafdelingen, som har knoklet en vis legemsdel ud af bukserne de sidste dage 

 ”Jeg havde faktisk tårer i øjnene til sidst. Det var en vild oplevelse at høre, at krisen er så alvorlig, men at alle tænker på, hvordan de kan komme hurtigst muligt i gang, når krisen er ovre. Ingen giver op, og der kom flere forslag til, hvordan man kan hjælpe på kryds og tværs. Det er fandme en sej branche at arbejde med,” siger Anne K. Hansen. 

 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik