FDIH-direktør: Virksomhederne har brug for jer, forbrugere!

De hårdt ramte virksomheder har fået en tiltrængt hånd i form af hjælpepakker, men der er i den grad også brug for forbrugernes hjælp, hvis virksomhederne skal komme ud på den anden side af coronavirussen. Vi skal ikke hamstre, men vi må godt købe på forhånd, lyder det fra FDIH, der støtter statsministerens opfordring til at handle online.

Coronavirussen har ramt Danmark, og mange danske virksomheder er påvirkede. Ifølge FDIH’s seneste undersøgelse klarer ca. en tredjedel af virksomheder sig godt, men over halvdelen er allerede nu ramt og der er flere steder, hvor salget er gået stort set i stå. 

Den bekymrende udvikling får FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund, til at opfordre de danske forbrugere til at hjælpe alt, hvad de kan. 

”Hvis vi som forbrugere hjælper med at købe gavekort, bestille bord eller køber nogle af de ting, som vi ved, at vi kommer til at mangle senere på året, så kan flere af virksomhederne komme ud med skindet på næsen. Vi skal ikke hamstre, men det er en stor hjælp, hvis vi køber på forhånd. Det håber jeg virkelig, at forbrugerne vil tænke over, for der bliver i den grad brug for virksomhederne efter krisen. 

Det håber jeg virkelig, at forbrugerne vil tænke over, for der bliver i den grad brug for virksomhederne efter krisen.

Lyt til statsministeren 

Tirsdag aften anbefalede statsministeren, at de danske forbrugere benytter netbutikkerne mere. Den opfordring støtter FDIH  øget e-handel kan nemlig både være en redningskrans for virksomheder og ansatte. 

Vi skal glæde os over, at vi har en rigtig stærk e-handelsbranche, og at rigtig mange fysiske butikker og er til stede på nettet. For mange butikker er nettet nu deres primære salgskanal og dermed livline. Derfor håber jeg, at mange forbrugere også i dette tilfælde vil lytte til statsministerens opfordring. 

Vi skal glæde os over, at vi har en rigtig stærk e-handelsbranche, og at rigtig mange fysiske butikker også er til stede på nettet. For mange butikker er nettet nu deres primære salgskanal og dermed livline. Derfor håber jeg, at mange forbrugere også i dette tilfælde vil lytte til statsministerens opfordring

FDIH-direktøren påpeger, at et øget forbrug på nettet også kan hjælpe medarbejderne i andre brancher, som er hårdere ramt.  

Vi har mange hårdt ramte medlemmer, men der er heldigvis også medlemmer, som oplever markant fremgang, og som har brug for flere medarbejdere for at følge med. To gode eksempler er Luksusbaby og Med24, der ”låner” medarbejdere fra andre virksomheder, der er hårdt ramt.”  

Når forbrugerne handler på nettet, må de også gerne have statsministerens ord om samfundssind med sig, opfordrer Niels Ralund.  

”Hvis varen kan fås både en i dansk butik og i en udenlandsk, så vil jeg opfordre til, at man tænker over, hvor købet vil gavne mest i øjeblikket. Især i denne tid vil det gøre en kæmpe forskel for virksomhederne, hvis vi kan flytte noget af forbruget hjem.  

Levering til døren hitter 

Ifølge FDIHs’ E-handelsanalyse valgte flertallet af forbrugerne i 2019 at få leveret deres varer til en pakkeshop eller pakkeautomat, men det er coronavirussen ved at ændre. Logistikvirksomhederne melder om flere og flere leveringer til privatadressen – eksempelvis har Budbee 50 % flere hjemmeleveringer, end de forventede. 

Det er helt klart en fordel for netbutikkerne, at varerne kan leveres til døren, og at store dele af e-handlen dermed stadig kan fungere, men mange er stadig ramte, fordi den generelle usikkerhed har sneget sig ind hos forbrugerne. 

Det betyder også, at der er brug for yderligere tiltag fra både politikere og private aktører, siger Niels Ralund 

Jeg noterer mig, at der er nye hjælpepakker på vej, og at flere ejendomsselskaber har åbnet for at kigge på husleje. Det er nødvendigt, for både fysiske butikker og netbutikker skal betale husleje.” 

Ændrede vagtplaner, håndsprit og nye kontorer – virksomhederne tager deres forholdsregler 

Mange virksomheder er ikke kun ramt på salg og varelevering, de kæmper også en hård kamp for at holde virussen væk fra matriklenmedarbejderne og varerne. Det indebærer blandt andet ændrede vagtplaner, så medarbejderne ikke er i kontakt med hinanden, en masse håndsprit og kreative kontorløsninger. Eksempelvis har Power lejet ekstra kontorlokaler, så de forskellige afdelinger ikke kommer i kontakt med hinanden. 

Virksomhederne gør virkelig alt, hvad de kan for at holde næsen oven vande og samtidig levere varen til forbrugerne. Derfor opfordrer jeg også til, at vi som forbrugere hjælper dem, så meget som vi overhovedet kan,” slutter Niels Ralund. 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik