Danske forbrugere er europamestre i e-handel

Danske forbrugere er europamestre i e-handel

4 ud af 5 danske forbrugere handler på nettet, og det placerer os - igen - i den europæiske top. Generelt er der stadig stort potentiale i den europæiske e-handel, viser tal fra Danmarks Statistik

I perioden 2011 til 2019 er der blevet 900.000 flere e-handlende forbrugere i Danmark, og det samlede antal nærmer sig 4 mio. forbrugere – eller over 80 % af den samlede befolkning. Den andel kan kun England konkurrere med, mens andre nordiske lande er lige i haserne på Danmark. 

Topplaceringen skyldes ikke mindst, at der er blevet tre gange så mange ældre e-handlere i perioden. Selvom flere ældre udnytter nettets muligheder, er det stadig forbrugeren i alderen 25-44 år, der handler mest på nettet. Det fremgår af Danmarks Statistiks It-anvendelse i befolkningen 2019." 

Stadig stort potentiale  

Analysen er god læsning for virksomheder med eksportdrømme. Således har hver tredje europæiske forbruger mellem 16-74 år endnu ikke handlet online.  

”Jeg ser glasset som halvt fuldt, og derfor tror jeg også, at denne gruppe vil svinde ind ganske hurtigt, og det betyder, at der kommer endnu flere potentielle kunder,” siger Niels Ralund og påpeger, at tallene viser, at e-handlen langt fra har toppet. 

Mænd handler oftere – også i udlandet 

Der er ikke den store forskel på kønnene, når det handler om e-handel. Mændene handler dog lidt oftere end kvinderne, og de bruger også lidt flere pengeI 2019 havde 14 % af mændene, som har handlet online inden for de seneste tre måneder, handlet mere end ti gange i perioden. Det samme er gældende for 12 % af kvinderne.  

14 af mændene har handlet for mere end 7.500 kr., samme andel har handlet for 3.750- 7.500 kr. og 38 % brugte mellem 750 og 3.750 kr. 7% af kvinderne handlede i løbet af de tre seneste måneder for mere end 7.500 kr., 14 % handlede for 3.750- 7.500 kr., mens 40 % brugte mellem 750-3.750 kr. 

Mændene handler også lidt oftere i udlandet. 66 % af mændene har handlet i en netbutik udenfor Danmark, mens det gælder for 50 % af kvinderne.  

Mænd køber flere computerspil, computerhardware, elektronik og film- og musik, mens kulturelle oplevelser, madog dagligvarer samt tøj, sko, sports- og fritidsudstyr fylder mest i kvinders indkøbskurv på nettet. 

IoT – hvad er udviklingen? 

Et de helt store buzzwords i den seneste tid har været Internet of Things - i daglig tale IoT, og det har Danmarks Statistik også kigget på. Knap hver fjerde dansker (23%) mellem 16 og 74 år bruger internetforbundne ting i deres hjem. Det er europæisk rekord.  

Danmarks Statistik definerer internetforbundne ting bredt. Der er således både tale om robotstøvsugere, fladskærme, køleskabe, men også digitale assistenter som mikrofoner/højtalere. 

” IoT kan være med til at ændre måden, vi handler på, og derfor er det interessant, at de danske forbrugere allerede nu er langt fremme. Det er et meget spændende område, og derfor er det også noget, som vi i FDIH vil kigge nærmere på i vores analyser,” siger Niels Ralund.  

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik