2 ud af 3 netbutikker i EU forventer fald i salg

E-handlen er også stærkt mærket af Corona’en og manglende købelyst, men e-handlen i EU kan hjælpe med varer, der ikke længere kan fås i fysiske butikker. Det bliver hårdt, men i Danmark er FDIH's direktør stadig optimist.

Corona-pandemien påvirker allerede e-handlen i EUdesværre mest negativt. To ud af tre af de nationale e-handelsorganisationer har i en undersøgelse omkring den 17.-18. marts svaret Ecommerce Europe, at deres medlemmer (netbutikkerne) forventer fald i salget og en frigørelse af personalet. 

Udviklingen er meget ujævnt fordelt mellem brancherne. Faldet er tydeligst i sektorer som mode, rejser og andre servicebaserede sektorer. I modsætning hertil er der fremgang i brancher som fødevarer, sundhedsprodukter, samt varer, der skal bruges til at arbejde hjemmefra (bærbare computere, tablets, skærme osv.) Her meldes om markante stigninger i salg.  

 9 ud 10 e-handelsorganisationer oplyser i undersøgelsen, at det stadig er muligt at sælge online og levere produkter i deres eget land og på tværs af grænserne. Udover manglende købelyst, er der også praktiske problemer, dels med passage af grænserne, dels med stigende leveringsforsinkelser internt. 

Skyggesiderne er, at cirka 65% af virksomhederne forventer en delvis eller fuldstændig lukning af deresaktiviteter, herunder fyringer af medarbejdere. Det skal ses i sammenhæng med, at flere lande lukker ned, og selv om e-handlen ikke er ramt af de samme restriktioner som fysiske butikker, så kan det mærkes i e-handlen. 

 Især er logistik-området flere steder en flaskehals. Dels med forebyggelsesforanstaltninger på lagrene, dels fordi distributionsmønstrene ændrer sig. Når folk kun forlader deres hjem, hvis det er strengt nødvendigt, har der været en eksponentiel stigning i efterspørgslen efter tjenester, der leverer direkte til hjemmene.Især kurerer til e-handel og fødevareleveringer er ikke længere i stand til at følge med efterspørgslen, hvilket fører til mange forsinkelser og annullering af leverancer. 

E-handlens vigtige rolle 

I takt med at flere fysiske butikker lukker ned, fordi kunder udebliver eller som følge af myndighedskrav med delvise udgangsforbud, så forventer Ecommerce Europe dog, at det åbner for øget e-handel. 

Netbutikkerne vil spille en vigtig rolle, hvis vi i fremtiden oplever det uønskede scenarie med en samlet nedlukning i EU, ”siger Wijnand Jongen, præsident for Ecommerce Europe og administrerende direktør for Thuiswinkel.org, den hollandske e-handelsforening. 

Ecommerce Europe vurderer, at med vidtrækkende nedlukninger i EU-landene bliver der en betydelig afhængighed af ​​e-handlen. Distributørerne og netbutikkerne, især SMV'er, har dog brug for støtte fra regeringer og myndigheder for at kunne blive ved at med levere.  

Jeg er optimist, og jeg tror på, at Danmark vil komme bedre igennem krisen end mange af de andre EU-lande. Flere af FDIHs medlemmer er dog stærkt udfordret af manglende købelyst hos kunderne. En reaktion der satte ind umiddelbart efter statsministerens tale onsdag 11. marts,” siger Niels Ralund, direktør i FDIH, og fortsætter:  

På vores webinar fredag morgen med 200 deltagere delte fire netbutikker ud af deres erfaringer og holdninger. De har straks taget udfordringen op med ændret bemanding, aftaler med kreditorer, nyt fokus i markedsføringen, dialog med kunderne og en masse andre initiativer. Hjælpepakkerne fra Folketingetkommer selvfølgelig også i spil, men kampåndgodt købmandskab og kollegialt sammenhold vil sikre, at dansk e-handel kommer igennem de svære tider, som mange oplever lige nu.”   

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik