Nyeste coronatal: Hjemmelevering og mobil-apps i fremgang

Coronaen har gjort forbrugerne mere aktive online, hvor flere foretager deres køb på mobilen gennem apps, mens leveringen i højere grad sker til hjemmet.

Nyeste coronatal: Hjemmelevering og mobil-apps i fremgang

Coronaen har gjort forbrugerne mere aktive online, hvor flere foretager deres køb på mobilen gennem apps, mens leveringen i højere grad sker til hjemmet.

Selvom majoriteten af forbrugerne (59%) stadig holder sig til deres gamle leveringsvaner, har en stor del af dem alligevel ændret deres adfærd under krisen. Hvor vi før så, at brugen af pakkebokse og shops oplevede den største stigning, har flere forbruger gjort brug af hjemmelevering i april.

Det viser FDIH’s seneste analyse, hvor en fjerdedel (25%) angiver, at de i højere grad har valgt at få deres pakker leveret til døren, mens godt en ud af seks (17%) oftere har brugt pakkeshops eller bokslevering.

Det er også en tendens, som de kan nikke genkendende til hos pakkedistributørerne.

”Hos GLS har vi oplevet en stigning i privatleveringer igennem den seneste tid,” udtaler Bitten Brun, kommerciel direktør hos GLS.

Flere swiper på mobilen

Når forbrugerne under coronaen øger deres e-handel, forskyder det også en del til andre betalingsmetoder. Det kan bl.a. ses på betalingsudviklingen. Den mest mærkbare udvikling finder sted på handel via apps. Tæt på en fjerdedel (23%) af respondenterne melder, at de har foretaget deres køb via en app. Det er en stigning på syv procentpoint ift. april sidste år (16% i 2019 mod 23% 2020).

”Betaling via apps er en trend, som vi har set hele vejen igennem, og den er bare blevet forstærket her under krisen,” udtaler FDIH’s administrerende direktør, Niels Ralund.

Selvom brugen af betalingskort stadig er den mest anvendte betalingsform, blev kortet svunget en smule mindre i forhold til april måned sidste år (67% i 2019 mod 65% i 2020), bl.a. pga. brugen af betaling gennem apps.

Forventninger, forventninger, forventninger

Kriser kan rykke meget ved menneskers adfærd og det ser også ud til, at forbrugerne i coronatiderne er blevet gladere for nethandel.

Tæt på en tredjedel (32%) angiver, at de forventer at handle mere på nettet over de næste 12 måneder, mens kun knap 6% forventer at mindske deres handel online.

  

Selvom forventninger altid skal tages med et gran salt, giver det grund til optimisme, og det er da også en tendens, som de hos GLS tror vil fortsætte. De er dog bevidste om, at forbrugerne også let kan vende tilbage til deres gamle vaner:

”Vi tror fortsat, at flere ønsker deres varer leveret direkte til døren, men på den lange bane - og i takt med at Danmark åbner igen - så kan udviklingen også gå tilbage til noget, der ligner niveauet før Corona,” afslutter Bitten Brun, kommerciel direktør hos GLS.

Også FIDH’s administrerende direktør, Niels Ralund, er optimistisk omkring e-handlens fremtid:

”Jeg tror, at de fordele ved nethandel, som mange har opdaget under coronaen, også vil kunne mærkes, når vi kommer ud på den anden side af krisen.”

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik