Nyeste coronatal: Flere positive tegn hos netbutikkerne

Hver tredje netbutik har haft fremgang i salget på mindst 50 % de sidste 14 dage, mens andelen med svigtende salg falder. Fremgangen betyder blandt andet, at der er markant flere netbutikker, der hyrer fremfor at fyre, viser de nyeste tal fra FDIH.

Hverdagen er så småt på vej tilbage i Danmark, og det gælder også e-handelsbranchen. I FDIH’s seneste corona-analyse svarer mere end hver tredje netbutik, at de sidste 14 dage har været nogenlunde som før krisen begyndte. 

Udviklingen i e-handlen er generel positiv, da færre netbutikker mister kunder, mens antallet med stor vækst fortsætter med at vokse.  

Hver femte netbutik melder om vækst på mindst 50 %, mens mere end hver tiende har over 100 % vækst. 

”Der er også færre, som oplever et markant fald i salget, så der er fine tegn på, at branchen bevæger sig i den rigtige retning. Nu bliver det interessant at se, hvordan genåbningen af storcentre og fysiske butikker påvirker e-handlen,” siger Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.  

Nye kunder og nye medarbejdere 

Væksten er især båret af nye kunder, som ikke tidligere har handlet online, og det er godt nyt for netbutikkerne. 

”Vi har også foreløbige tal fra forbrugerne, der viser, at mange handler mere online nu og forventer at skrue yderligere op for deres digitale handel efter krisen. Der er grund til at tro på, at branchen vil vokse på sigt efter coronaen. 

Den optimisme deler knap 8 ud af 10 e-handlere.  

Ifølge analysen er det ikke kun nye kunder, som netbutikkerne byder velkommen til i øjeblikket. Hver tredje netbutik har også sagt dav til nye medarbejdere, hvilket er en pæn stigning fra forrige analyse, hvor hver femte havde ansat under krisen.   

Eksporten deler vandene 

Analysen viser også, at krisen har vist forskellig betydning for butikkernes eksport. Flere har formået at skrue gevaldigt op for deres salg til udlandet, men ca. lige så mange har set eksporten forsvinde.   

Kommentarer

12. maj 2020 Henning Jensen

Hej Søren I skriver som om at undersøgelsen er repræsentativ for hele den danske nethandel, men jeg tvivler på undersøgelsens validitet, når Danmarks Statistik lige har meldt noget andet ud. Vil du derfor ikke svare på følgende spørgsmål til jeres undersøgelse: - hvor mange virksomheder har svaret pr. runde? - hvor repræsentativ er svarene pr. runde set ift. virksomhedsstrukturen for dansk netbutikker? - hvordan ser resultaterne ud hvis svarene udskilles ml. rene netbutikker og detailhandel med både butikker og e-handel - hvad er Coronas samlet påvirkning af virksomhederne? Ser frem til svar

13. maj 2020 Simon

Hej Henning. Hvilken nyhed fra Danmarks Statistik henviser du til? Der er 120 svar i analysen, hvilket også er gennemsnittet for de 7 analyser vi har gennemført. Der er ingen tvivl om at rene netbutikker og detailbutikker med e-handel påvirkes forskelligt og tal på det kan findes i fx vores e-handelsbarometer for Q1, hvor corona også var i fokus.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik