Hudsultne tyskere og digitale briter: Sådan påvirker coronakrisen eksportmarkederne

Englænderne forventer at handle mere online, mens tyskerne på de fleste områder vil vende tilbage til normen med flere besøg i de fysiske butikker og flere oplevelser i kalenderen.

Under Corona-krisen har dele af forbrugeradfærden ændret sig og bevæget sig i en digital retning verden over. Flere og flere handler på nettet som følge af de statsindsatte restriktioner, som I også har kunne læse her på FDIH.dk. Nogle netbutikker har desværre oplevet en nedgang, mens en del også har mærket de positive effekter af danskernes øgede online tilstedeværelse. Særligt dagligvarehandlen har set en øget aktivitet fra forbrugerne, der i højere grad benytter sig af de online muligheder.

Det samme er sket for vores naboer og nøgleeksportmarkeder i Tyskland og Storbritannien, viser en række nye landeanalyser fra McKinsey.

Briterne har taget online handel til sig

I Storbritannien melder forbrugerne om stigning i forventninger til både deres online dagligvareindkøb, men også i handlen med andre online produkter ser briternes købelyst ud til at fortsætte den positive udvikling.

Her melder over en fjerdedel (28%), at de vil øge deres handel med dagligvare, mens godt en femtedel (19%) forventer at øge deres indkøb af andre produkter på nettet. De fysiske handelsmønstre, både inden for detail, men også oplevelser, bærer dog stadig præg af usikkerheden forbundet med COVID19.McKinsey survey: UK consumer sentiment during the coronavirus-crisis, 2020

Positivt ser det ikke ud for de fysiske indkøb i de britiske dagligvarebutikker eller med oplevelser som f.eks. biografer og koncerter. Her forventer henholdsvis en femte- og fjerdedel (19% og 28%) af de britiske forbrugere at sænke deres aktivitet.

Hudsulten melder sig syd for grænsen

En smule anderledes ser det dog ud for vores tyske naboer. Det virker til, at de gerne vil vende tilbage til normen ift. deres indkøbsmønstre. Tæt på en fjerdedel af de tyske forbrugere (24%) forventer, at de vil mindske deres handel af online dagligvare, mens godt en sjettedel (15%) forventer igen at øge deres handel i fysiske butikker, når vi når på den anden side af COVID19, både ifm. handel med dagligvarer, men også andre varer.

McKinsey survey: German consumer sentiment during the coronavirus-crisis, 2020

Nogle af de positive tendenser for nethandlen under krisen vil øjensynligt fortsætte i Tyskland. For andre produkter end dagligvarer forventer godt en sjettedel af de tyske forbrugere (15%) at øge deres handel på nettet.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik