Detailhandlens nye digitale landskab

Samfundets vanlige gang er gået i stå og forbrugeradfærden har ændret sig under coronaen, hvilket har fået flere virksomheder til at rykke deres online indsats frem.

En af dem er Matas, der har igangsat skabelsen af et mere interaktivt kundeunivers online. I slutningen af marts satte de tv-studier op i flere butikker og begyndte at sende live events fra deres hjemmeside. Her præsenterer deres medarbejdere bl.a. guides inden for makeup, hudpleje og hvordan du finder den bedste mors dags-gave. Kunderne kan undervejs stille spørgsmål til medarbejderne og samtidig købe produkterne, der beskrives, ofte med en besparelse.

”Coronakrisen har givet onlineshopping et stort skub i Danmark, og vi tror, at dem, der leverer den bedste købsoplevelse, kommer til at vinde,” udtaler Brian Andersen, direktør for e-commerce i Matas, til Børsen.

Det er dog ikke kun live events, hvor Matas rykker i det digitale dørhåndtag for at imødekommende den stigende andel af danske forbrugere online. De har også indgået en aftale med amerikanske Hero, der leverer en platform, hvor kunder kan stille spørgsmål og blive guidet rundt i butikken af en medarbejder – sikkert og hjemme fra sofaen, men stadig med et ansigt i den anden ende.

Fra verdenshavene til andedammen

Kigger vi lidt ud over Danmarks landegrænser, er det et fænomen, der er utroligt populært, specielt i Asien. I Kina oplevede Alibabas live-streaming-platform en stigning af forhandlere på hele 719% fra januar til februar. Alt fra detailhandlere til ejendomsmæglere til bilforhandlere til grønthandlere viser deres produkter frem via denne kanal.

Live-streaming i e-handel er blevet kæmpe stort i Kina, og det er især populært blandt de unge forbrugere, som gerne vil have underholdning og oplevelser og helst køber på baggrund af personlige anbefalinger fra folk, de har tillid til. Ifølge Alibabas nyhedsmedie Alizila omsatte Alibabas Taobao-platform for mere end 100 milliarder kroner gennem live-streaming i 2018,” siger Christina Boutrop, en af Danmarks førende Kina-kendere.

Den digitale mobilitet har også båret frugt for de kinesiske detailhandlere, påpeger Christina Boutrop:

Under Corona-krisen har vi set en tendens til, at de mere traditionelle detailhandlere i Kina har benyttet muligheden for at omskole deres salgspersonale til at stå foran et kamera og demonstrere produkter og svare på spørgsmål via livestreaming. F.eks. blev det kinesiske kosmetikfirma Lin Qingxuan tvunget til at lukke 40 pct. af sine butikker i forbindelse med den store nedlukning af Kina. Men det lykkedes faktisk virksomheden at øge omsætningen i epicentret Wuhan med 200 pct. gennem livestreaming events i Taobao-app’en.”

Digitale relationer vinder frem

Hjemme i Danmark står kemiingeniøren Cecilia i Matas’ eget studie og fortæller om hudpleje i et live event. I et stadig relativt lukket handelslandskab giver hun kunderne et menneske at forholde sig til, samtidig med at hun kan svare på spørgsmål fra seerne. Netop det med at kunne sætte ansigt på dem, man handler hos, vil i stigende grad blive vigtigt, fortæller fremtidsforsker, Anne Skare:

”Relationer er det vigtige begreb. En kunde er jo i virkeligheden en relation. Hvor vi før kunne bombardere kunderne med alt muligt gejl, vil det blive sværere og sværere og sværere. Jeg tror, at det om 10 år vil blive umuligt at komme i kontakt med kunderne, hvis ikke de selv har bedt om det, eller det er hyperrelevant eller lovpligtigt. Derfor er relationer - ægte, autentiske, lyttende, lærende relationer - det bedste man kan investere i lige nu. Derfor er streaming fra Matas ikke helt skudt ved siden af, som vi siger i Jylland.”

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik