Skal vi også sende en faktura til kunderne ved online handel?

Det er et spørgsmål, vi jævnligt modtager, og vi har derfor sendt det videre til vores skat, moms og revisions helpdesk hos Deloitte.

Når vi handler på nettet, får vi ind imellem en faktura tilsendt efter handlen er indgået, men det er ikke altid. Skal man sende en faktura, eller er det nok, at man i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven sender en bekræftelse af aftalen på et varigt medie, der indeholder oplysning om varen, prisen, betalings- og leveringsbetingelser, fortrydelsesretten mv.

Henrik Pedersen fra Deloitte oplyser:

Der skal altid sendes en faktura ved momspligtige salg. Dette gælder for alle virksomheder – også webshops.

Reglerne for, hvad en faktura skal indeholde, afhænger af, om der sælges til private eller til virksomheder. Der gælder nemlig enklere regler ved salg til private kunder.

 

 Hvis webshoppen sælger til virksomheder, skal fakturaen indeholde følgende:

  • udstedelsesdato (fakturadato)
  • fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen
  • sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr. eller SE-nr.)
  • sælgers navn og adresse
  • købers navn og adresse
  • mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)
  • momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • gældende momssats
  • det momsbeløb, der skal betales.

 

Hvis webshoppen overvejende eller udelukkende sælger til private, skal fakturaen kun indeholde følgende (en forenklet faktura):

  • virksomhedens navn og adresse
  • virksomhedens registreringsnummer (cvr-nr. eller SE-nr.)
  • fortløbende nummer (fakturanummer)
  • udstedelsesdato (fakturadato)
  • mængden og arten af de leverede varer/omfanget eller arten af de leverede ydelser
  • det samlede omsætningsbeløb og momsbeløbets størrelse.

 

En bekræftelse af en ordre efter forbrugeraftaleloven kan efter Deloittes opfattelse godt gøre det ud for en faktura, hvis den indeholder alle ovennævnte oplysninger.

En faktura skal sendes umiddelbart efter købet eller snarest derefter. Hvad der tidsmæssigt ligger heri afhænger af kutymen i branchen, f. eks ugevis eller månedsvis.

Herudover skal webshopsene være opmærksomme på, at en faktura altid skal udstedes i to eksemplarer – én til kunden, og én til opbevaring i webshoppens regnskab.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik