Ny kampagne skal sætte en stopper for unges køb af kopivarer

Patent- og Varemærkestyrelsen lancerer i samarbejde med en række kendte danske influencers en kampagne, der skal sætte fokus på køb af kopivarer. Denne er især rettet mod de unge, der har større tendens til forbrug af kopivarer.

Køb af kopivarer viser sig ofte at være mere alvorligt, end man tror. En ny rapport fra Europol og EUIPO dokumenterer, at kriminelle grupper, der står bag kopivarer, ofte er tilknyttet andre kriminelle aktiviteter.

Forbrugere, der køber kopivarer, er ofte ubevidst med til at støtte op om dennes levedygtighed.

Kopihandlen er også skadende for mange danske virksomheder, som driver en ærlig og redelig forretning. Ifølge de nyeste tal fra EUIPO anslår de, at EU-landene mister op mod 111,5 milliarder kroner hvert år grundet handlen med kopivarer. Dét vil en ny kampagne sætte fokus på.

Patent- og varemærkestyrelsen har i samarbejde med en række danske influencers – herunder Astrid Olsen, Kristine Sloth og Nicholas Kawamura – lavet en kampagne, der har til formål at informere danskerne om konsekvenserne ved køb af kopivarer.

FDIH støtter op

Kampagnen henvender sig særligt til unge i alderen 18-24 år, som har en større tendens til at købe kopivarer. Procentdelen af unge danskere, der bevidst køber kopivarer ligger på 17%, hvilket er 4% højere end EU-gennemsnittet. Tallet er desuden steget med 7% siden 2016.

Adm. Direktør for FDIH, Niels Ralund, er begejstret for kampagnen – og ikke mindst den betydning den holder for erhvervslivet:

”Salget af kopivarer har altid været et problem for erhvervslivet. Desværre ser vi, at der er en stigende procentdel af unge, der bevidst køber kopivarer, bevidner om en manglende viden om konsekvenserne for det danske erhvervsliv. Det er fantastisk at se en kampagne, der rækker ud til de unge via unge influencere med en bred platform. Jeg tror på, at det er den rette strategi for at få deres opmærksomhed.”

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik