Tigeren er gået i nettet

Flying Tiger Copenhagen er den seneste i rækken af kædebutikker, der vælger at slå dørene op til netbutikken. Målet er skabe en sammenhængende og dermed bedre oplevelse for brugeren. Beslutningen viser, at e-handel og traditionel detailhandel smelter sammen, lyder det fra FDIH.

Flying Tiger Copenhagen har taget tilløb i flere år, men nu er tiden inde til et tigerspring over på nettet. Det forklarer den danske kædeforretnings adm. direktør, Martin Jermiin til Finans.dk

”Vores kunder er digitale, og hidtil har vi ikke kunnet tilbyde dem muligheden for online at købe de produkter, som vi præsenterer på sociale medier. En af grundene til, at vi har tøvet, er, at vi i vores dna vil skabe oplevelser og inspiration i butikkerne - frem for kun at sælge produkter. Det forsøger vi nu at bringe online.”

Læs også: Praktikdag sikrer omni-channel-harmoni hos 3

Beslutningen og begrundelsen giver god mening, vurderer Niels Ralund fra FDIH.

”Martin Jermiin siger det helt korrekt: Kunderne er digitale. De forventer at kunne veksle mellem nettet og strøget og få en god oplevelse begge steder. Hvis de ikke kan det, så finder de et andet sted at handle. Derfor er det helt rigtig set, at Tiger nu også vil være digitale – ligesom vi også ser med Søstrene Grene. ”

En af grundene til, at vi har tøvet, er, at vi i vores dna vil skabe oplevelser og inspiration i butikkerne - frem for kun at sælge produkter. Det forsøger vi nu at bringe online.

- Martin Jermiin, Flying Tiger Copenhagen

At det netop er Flying Tiger Copenhagen og Søstrene Grene, der er blandt de sidste kædebutikker i Danmark til at åbne for netsalg, er ifølge FDIH-direktøren ikke overraskende. De sælger nemlig produkter, som ofte er meget billige, og derfor kan der være udfordringer i at skabe en sund forretning, når der kommer fragt og emballage med i regnestykket. Det er Martin Jermiin dog opmærksom på.

”Der er sikkert mange, som vil regne på udfordringen i den type handel. Det er der også ved at sælge billige varer i fysiske butikker. Det vigtigste er at møde kunderne også digitalt. Så skal det andet nok komme til at virke, når vi får kundernes ønsker og indkøbsmønstre på plads.”

Der er sikkert mange, som vil regne på udfordringen i den type handel. Det er der også ved at sælge billige varer i fysiske butikker. Det vigtigste er at møde kunderne også digitalt. Så skal det andet nok komme til at virke, når vi får kundernes ønsker og indkøbsmønstre på plads

- Martin Jermiin, Flying Tiger Copenhagen

Flying Tiger Copenhagen vil eksempelvis indføre et minimumsbeløb for fri fragt.

Masser af inspiration

Fordelen ved at komme lidt senere til ballet er, at der er masser af gode eksempler at lære af. Det gælder også for Tiger, siger Niels Ralund.

”Man kan eksempelvis se nærmere på Matas, der netop har leveret et super regnskab, som man i høj grad kan takke den digitale indsats for. Matas lykkes virkelig med at skabe harmoni mellem de fysiske butikker og nettet, så den samlede forretning bliver styrket.  Det samme gælder Indeks Retail, der står bag Bog & Idé, så der er nok af gode, inspirerende eksempler.”

For Flying Tiger Copenhagen er det netop målet, at den digitale indsats skal styrke den samlede forretning, der har haft et par hårde år. Målet er ikke at lukke butikker, forklarer Martin Jermiin.

”Alt andet lige kan det faktisk styrke butiksudrulningen. Den samlede oplevelse for kunderne bliver mere tilgængelig med flere salgskanaler. Så det her vil ikke betyde færre butikker i fremtiden. Tværtimod.”

Man kan eksempelvis se nærmere på Matas, der netop har leveret et super regnskab, som man i høj grad kan takke den digitale indsats for

- Niels Ralund, FDIH

Den udmelding vækker glæde hos FDIH, som håber, at politikerne læser med, siger Niels Ralund.

”Vi har længe argumenteret for, at man ikke skal se nethandel og traditionel detailhandel som to modpoler. Hvis man i stedet udnytter styrkerne begge steder, så kan man skabe sunde forretninger til glæde for både fælleskassen, bymidterne og kunderne.”

Flying Tiger Copenhagen, der har butikker overalt i verden, vil i første omgang åbne en netbutik i Danmark. Planen er at brug erfaringerne herfra til at rulle konceptet ud i resten af verden.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik