Man kan regne med kvinderne – mænd har svært ved at forpligte sig

Kvinderne spiller mere sikkert, mens mændene satser, når de handler på nettet. Det viser en ny analyse fra FDIH, som også afkræfter en sejlivet myte.

Never change a winning team er et motto, kvinder lever efter, når de handler på nettet. Det viser FDIH’s decemberanalyse, som dykker ned i mænd og kvinders vaner, når det handler om køb af tøj, sko, sportsudstyr, boligtilbehør og lignende varer på nettet.

Vejen til køb for kunder

Mændene vil ikke forpligte sig til et forhold – med netbutikker

Knap halvdelen af kvinderne begynder med at browse i deres favorit netbutikker, når de køber på nettet.

Det er omvendt blot hver tredje mand (måske knap så overraskende), der knytter sig til en bestemt netbutik. I stedet søger de rundt på Google, Pricerunner og lignende.

Det er dog ikke kun kønnet, der spiller en rolle. Alderen har også betydning.

Cirka halvdelen af de 18-29-årige starter typisk hos deres favorit nethandlere, mens dette kun er tilfældet for en femtedel af internethandlere på 60 år og op efter.

Kunderne kan selv

Analysen viser også, at det kun er en lille procentdel, der bliver inspireret af sociale medier, nyhedsbreve, internetreklamer, reklamer og tv samt familie og venner.

Det er værd at hæfte sig ved, mener FDIH’s analysechef, Simon Bjerremann,

”Jeg er faktisk en smule overrasket over, at nyhedsbreve og sociale medier har så lav betydning, for netbutikkerne kaster rigtig mange ressourcer efter disse kanaler. Det understreger, hvor stor betydning kundeservicen har, for har kunderne først haft en god oplevelse, så kommer de igen.”

”Jeg er faktisk en smule overrasket over, at nyhedsbreve og sociale medier har så lav betydning, for netbutikkerne kaster rigtig mange ressourcer efter disse kanaler.

- Simon Bjerremann, FDIH

Sejlivet myte afkræftet

Niels Ralund, adm. direktør i FDIH,  har også læst analysen, og han bider især mærke i, hvor få forbrugere, der først undersøger varen i en fysisk butik.

”Netbutikkerne bliver ofte skudt i skoen, at de stjæler kunder fra de fysiske butikker, fordi kunderne blot benytter de fysiske butikker som prøverum, inden de køber varen på nettet. Alle tal viser bare, at det sker uhyre sjældent.”

Kommentarer

31. jan 2020 Henrik Nowak

Statistik er en herlig ting, og der kan drages de konklusioner, man ønsker eller søger. Sagen er, at nyhedsbreve og sociale medier kan have en endda meget stor betydning for omsætningen i den enkelte butik. I nogle tilfælde den største. For det handler jo også i høj grad om, hvor god man som ehandler er til at skrive nyhedsbreve og opslag på sociale medier. Det er her, man i høj grad kan dyrke det begreb, der hedder marketing, som i høj grad er en disciplin, mange ehandlere kunne dyrke noget mere.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik