Klistermærke til undsætning: netbutikker får nyt værktøj i kampen mod låneforbrugere

Virksomheden Zafari Label sælger klistermærker til netbutikker, så de bedre kan beskytte både varerne og forretningen. Det innovative tiltag er rullet ind på markedet efter længere tids problemer med forbrugere, der udnytter muligheden for fri fragt og retur til at "låne" varer.

Kan et klistermærke være løsningen på en af netbutikkernes store udfordringer?

Det satser den danske virksomhed Zafari Label på. De har udviklet og patenteret et klistermærke, der kan hjælpe netbutikkerne i kampen mod den skadelige ’serie-returnering’, som rider flere netbutikker som en mare.  

Problemet for netbutikkerne er, at nogle forbrugere udnytter muligheden for fri fragt, som mange netbutikker tilbyder, til at ”låne” varerne for derefter at sende dem retur – også ganske gratis.

Udfordringen er især stor for de digitale tøjbutikker, som kæmper med meget høje returrater. Det har blandt andet fået Asos og Boozt til at afvise at sælge til bestemte kunder.

”Der har været eksempler med professionelle fotografer,  som i flere tilfælde bestilte tøj for at bruge det til et photo-shoot, hvorefter tøjet blev sendt retur som ubrugt. Det er jo helt absurd, og en ganske dyr fornøjelse for butikken,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Der har været eksempler med professionelle fotografer,  som i flere tilfælde bestilte tøj for at bruge det til et photo-shoot, hvorefter tøjet blev sendt retur som ubrugt. Det er jo helt absurd, og en ganske dyr fornøjelse for butikken.

- Niels Ralund

Ingen gider flashe en kjole med synligt klistermærke

Den danske virksomhed giver netbutikker mulighed for at købe deres klistermærke, som påføres butikkens varer. Klistermærket er synligt, og Zafari Labels tanke er, at forbrugeren ikke vil gå med tøj med synligt klistermærke.

”Zafari Label er en plombering af produkter. Det er en asset protection. Når kunder bevidst køber for at bruge og derefter sende retur og få pengene tilbage, vil de højst sandsynligt vælge et andet sted at købe fra, når de ser, at virksomheden har plomberet deres varer,” siger Co-founder af Zafari Label, Aliana Pedersen.

Ifølge Aliana Pedersen kan klistermærket også forhindre, at kunder køber f.eks. en parfume og udskifter den ud med et kopiprodukt, før de sender den retur.

Når kunder bevidst køber for at bruge og derefter sende retur og få pengene tilbage, vil de højst sandsynligt vælge et andet sted at købe fra, når de ser, at virksomheden har plomberet deres varer

- Aliana Pedersen, Zafari Label

Aliana Pedersen tror på, at klistermærket bliver en essentiel del af nuværende og fremtidige netbutikker. Flere danske netbutikker har da også allerede taget teknikken i brug, og virksomheden har netop indgået aftale med en af de helt store spillere på markedet.

”Flere og flere virksomheder "bløder" økonomisk pga. kunder, som køber varer, bruger dem, og sender dem retur for at få pengene tilbage.”

Hos FDIH ser adm. direktør Niels Ralund stort potentiale i det danske klistermærke.

”Vi ved, at låneforbrugerne er et stort problem for især tøjbutikkerne, og derfor er klistermærket et velkomment tiltag mod bekæmpelsen af serie-returneringer.  Jeg tror, vi vil se en stigning af netbutikker, især inden for tøjbranchen, som tager det i brug.”

Ifølge FDIH-direktøren skal klistermærket også ses med bæredygtige briller.

”Det er ikke særligt bæredygtigt, hverken for virksomhederne eller miljøet, når nogle kunder bestiller en hulens masse varer, som de ved, at de vil sende retur igen.”

”Det er ikke særligt bæredygtigt, hverken for virksomhederne eller miljøet, når nogle kunder bestiller en hulens masse varer, som de ved, at de vil sende retur igen.”

- Niels Ralund

Klistermærke er en stor hjælp – men kan ikke stå alene

Men er det så simpelt, at netbutikker kan nægte at give pengene retur, hvis klistermærket er taget af? Nej, Fortrydelsesretten indebærer, at forbrugeren må prøve varen på samme måde, som man kan og må i en fysisk forretning. Dvs. at kunden ikke må tage varen i brug. Er varen taget i brug, og kan den ikke sælges som ny igen, kan sælgere foretage fradrag for den værdiforringelse, brugen har påført varen. Men klistermærket er en god hjælp for netbutikkerne, forklarer Tina Morell, juridisk chefkonsulent hos FDIH.

”Hvis klistermærket er fjernet, kan det være en indikation på, at varen har været brugt, men er der ikke i øvrigt tegn på brug, og kan varen sælges som ny igen, kan der ikke foretages fradrag for værdiforringelse.”

Aliana Pedersens håb er, at man ved at bruge klistermærket helt undgår at skulle diskutere med kunden, om varen er brugt eller ej.

”Jeg har selv haft tøjbutik, og jeg ved, hvor svært det kan være at vinde de diskussioner, selvom der er klare tegn på brug. Klistermærket får forhåbentligt forbrugerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden de køber noget, som de ved, at de vil returnere.”

Klistermærkerne er fremstillet af miljøvenligt materiale og der tilbydes forskellige ”add-ons” til mærkerne, der kan gøre det nemmere for butikkerne at vurdere, om der er blevet pillet ved mærket eller ej. Add-ons er blandt andet QR-koder, RIFD-chips, NFC og nanopartikler.

Mød Zafari Label til netværksdagen den 29. januar.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik