Regeringen lytter til erhvervslivet i ny vækstplan

Erhvervsministerens vækstplan for handel og logistik afspejler i høj grad erhvervslivets ønsker. FDIH har bidraget med input, og FDIHs Niels Ralund er godt tilfreds med initiativerne, der rammer bredt fra bæredygtig emballage til stop for dårlige Kina-varer

Erhvervsminister Simon Kollerup præsenterede torsdag regeringens ”Vækstplan for handel og logistik”, der skal skabe vækst samt sætte gang i grønne og bæredygtige initiativer. Planen baserer sig på anbefalinger fra Vækstteamet for handel og logistik, hvor 20 erhvervsledere og organisationer har formuleret en række ønsker til politikerne.

”Vi har arbejdet under 3 erhvervsministre og to regeringer, så det er rigtigt godt, at der uanset politisk blok er lyttet til erhvervslivets ønsker. Jeg er rigtig godt tilfreds med den vækstplan, der nu præsenteres,” sagde direktør Michael Løve fra Netto, som stod i spidsen for vækstteamet.

Planen indeholder 21 initiativer, der strækker sig fra et værktøj til at identificere og stoppe import af farlige kopiprodukter, over reduktion af emballage fra e-handel, til at styrke handelslivet i byerne, og styrke den grønne omstilling i logistikerhvervet.

”I FDIH er vi rigtig glade for at kunne genkende de input, vi gav til vækstteamets arbejde. Vores mærkesager bliver imødekommet, fx ved at den ulige konkurrence adresseres af indsatsen mod kopiprodukter, og bæredygtighed i form af emballageløsninger og bedre distribution er jo den røde tråd i hele planen. Endelig vil man også styrke IT-kompetencer i erhvervsuddannelser. Jeg er rigtig godt tilfreds med planen,” siger direktør Niels Ralund.

I FDIH er vi rigtig glade for at kunne genkende de input, vi gav til vækstteamets arbejde. Vores mærkesager bliver imødekommet, fx ved at den ulige konkurrence adresseres af indsatsen mod kopiprodukter.

”Mange af planens initiativer indeholder en analyse af indsatsområderne, så der bliver et bedre faktuelt grundlag for at gennemføre de påtænkte handlinger, uanset om det drejer sig om emballage, trafik eller lovgivningen. En gennemførelse af planen giver altså bedre indsigt i e-handlen samtidig med, at den er et stort skridt i retning af at styrke dansk e-handel og den grønne omstilling,” vurderer Niels Ralund.

Vækstplanens fokus områder og regeringens pejlemærker

  • Bæredygtigt og grønt handelserhverv
    Danske handelsvirksomheder skal udnytte de nye digitale muligheder og gøre grøn handel til et vækstparameter. Et af initiativerne er, at der laves et e-handelstjek, hvor virksomheder kan teste deres e-handelskapacitet, få vejledning om regler, råd til at vurdere, om platformes forretningsbetingelser er et udtryk for ulovlig adfærd mm.

  • Færre farlige produkter og mindre klimabelastning
    Danske virksomheder og forbrugere skal kunne have tillid til, at de produkter, der sælges på det danske marked, ikke er farlige. Det gælder både, når der handles på nettet og i fysiske butikker. Derfor skal importen af produkter, der ikke overholder danske regler om sikkerhed og sundhed, bremses. Et af initiativerne er, en kunstig intelligens der kan screene hjemmesider for farlige produkter.

  • Et stærkt, grønt logistikerhverv
    Danske logistikvirksomheder skal gå forrest i den grønne omstilling og anvende ny teknologi til at opnå produktivitetsfordele, så logistik også i fremtiden vil være en dansk styrkeposition.

Kilde: Faktaark om Vækstplanen 

Se Vækstplanen her 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik