Dronning Margrethe kiggede e-handlerne over skulderen

Der blev diskuteret alt fra gamification til permissions og influencere, da FDIH samlede 70 e-handlere til Netværksdag hos PostNord.

”H.M. Dronning Margrethe II – 80 år” stod der på det flere meter høje frimærke, der hang fra loftet i PostNords rummelige lokaler på Amager. På frimærket smiler Dronningen stort til betragteren og billedet har en varm festlighed over sig – noget, som smittede af helt ud i aulaens fjerne hjørner, hvor 70 e-handlere var samlet til Netværksdag. Det blev en begivenhedsfuld eftermiddag, der bød på frugtbare diskussioner, nye relationer på tværs af erhverv, faglig sparring og, ikke mindst, masser af højt humør og god stemning.

”Kodeordet er vidensdeling. Deltagerne har så meget viden, som vi skal have sat i spil og det forsøger vi på Netværksdagen, hvor deltagerne selv vælger de emner, de vil snakke om,” siger FDIH’s eventchef, Anne K. Hansen om formålet med Netværksdagen.

Den vision appellerer til Netværksdagsveteranen Mette-My Kristensen fra DK Company. Eventet giver hende mulighed for at sparre med andre e-handlere og få relevante indspark:

”Jeg er ret vild med formatet på de her events, som adskiller sig fra de klassiske konferencer og foredrag. Der er mere engagement og man har mulighed for at indgå i en dialog stille spørgsmål løbende.”

Proceduren til Netværksdag er simpel: deltagerne skriver de emner, de kunne tænke sig at diskutere op på en tavle, hvorefter man frit kan vælge, hvilke møder man ønsker at deltage i. Et udpluk af de forskellige højdepunkter og emner fra dagen kan læses nedenfor.

Gamifaction – hvad er det nu liiige, det er?

Det er svært at komme udenom gamification, når man bevæger sig i e-handelsverdenen – men hvad hulen betyder det, og hvad kan det bruges til? Det blev deltagerne klogere på, da Martin Friis fra Scratcher bød indenfor til en snak om emnet. Diskussionen gik lystigt på, hvordan man kan indsamle permissions via digitale løkkehjul og skrabespil, og om disse permissions reelt er noget værd? Svaret er ja, 40 % af kunderne, der ser et spil, vil også ende med at give en permission, opklarede Martin Friis.

 ”Jeg er ret vild med formatet på de her events, som adskiller sig fra de klassiske konferencer og foredrag. Der er mere engagement og man har mulighed for at indgå i en dialog stille spørgsmål løbende.”

- Mette-My, DK Company

Der var flere gode eksempler på spil, der virkede, men den vigtigste konklusion på mødet var, at spillet ikke er målet. Det er midlet til at nå målet. Derfor skal man i første omgang være bevidst om, hvad man vil opnå. Vil du sikre en hurtig permission, så er lykkehjulet en god idé. Vil du sikre dig viden om dine kunder, så er det oplagt med en quiz.

Det blev også understreget, hvor vigtigt det er med trøstepræmier. Det kan eksempelvis være en voucher til deltagerne, der ikke vinder hovedpræmien.

”Den del må man simpelthen ikke undervurdere,” sluttede Martin Friis.

Sociale medier og marketing: promovering i den virtuelle jungle

Må man kalde et nyhedsbrev gratis, når kunden faktisk betaler med sine personoplysninger? Og hvordan dokumenterer man samtykket mellem kunden og webshoppen, når det kommer til markedsføring via e-mail?

Ovenstående er bare et udpluk af brugbar information, som FDIH’s knivskarpe jurist, Tina Morell, diskuterede med en gruppe engagerede e-handlere, hvor der var repræsentanter fra brands som Arnold Busck, Bang & Olufsen, Angulus og Blockbuster samt flere selvstændige webshops.

Der var dog også tid til at diskutere noget andet end jura. Sociale medier og promovering kom naturligvis også på banen og åbnede op for en ny række spørgsmål og dilemmaer. Skal man segmentere et nyhedsbrev i forhold til kundens adfærdsmønster og er det Facebook eller Instagram, der fungerer bedst? De deltagende var gode til at komme med indspark og egne erfaringer og inden mødet var slut, var mange blevet connected via LinkedIn.

Kodeordet er vidensdeling. Deltagerne har så meget viden, som vi skal have sat i spil og det forsøger vi på Netværksdagen, hvor deltagerne selv vælger de emner, de vil snakke om

- Anne K. Hansen, FDIH

Marketing Automation – hvornår er meget for meget?

”Det kan være svært at navigere rundt i, hvor mange e-mails kunden skal have, før det bliver for meget – for i sidste ende er det ens brand, der er på spil,” pointerer en af deltagere til mødet. En anden skyder ind, at det ikke blot er spørgsmålet om antallet af e-mails, men personificeringen af dem, der er svært. Man kan jo, desværre, ikke forudse, hvad ens kunder vil købe, så det er svært at dirigere specifikke tilbud i retning af særlige kunder, medmindre de har et meget tydeligt indkøbsmønster.

Og så er der spørgsmålet om, hvor kunderne skal få tilsendt nyhedsbreve. De idérige e-handlere diskuterede, om vi er på vej ind i en ny kommunikationsæra, hvor e-mails og Facebook bliver mindre relevant. Én af deltagerne fortæller, at hans 15 årige søn ville foretrække at modtage et nyhedsbrev på SMS frem for e-mail. Det har de andre deltagere svært ved at forstå, men vedkender, at tiderne skifter – for deres teenagebørn er for eksempel ikke på Facebook, men bruger kun Instagram og Snapchat i modsætning til deres forældre.

Retention: Alt mellem welcome og winback i abonnement

En abonnementsservice lyder måske simpelt, men enhver erfaren e-handler ved, at det er sværere end lige så. Det er Millie Solgaard fra Egmont Publishing, der beder om indspark fra andre e-handlere – hvad gør de og hvad fungerer bedst?

Input er der nok af og det er tydeligt, at mange af deltagerne ikke vidste, at der var så forskellige måder at drive abonnementsservice på. Det er særligt spørgsmålet om sommerferie, der plager diskussionen. For mange er sommerferien et lykkeligt pusterum fra arbejdet, men for e-handlere er det en tricky tid, fordi der er flest, der opsiger deres abonnement i denne periode – og hvad gør man så?

En tidligere ansat hos Politiken har brugbar erfaring; når sommerferien nærmede sig, spurgte han redaktionen, hvilke emner, der var på menuen den kommende tid. Herefter sørgede han for at understrege i nyhedsbrevet, hvorfor kunderne skulle glæde sig til sommer – for der ville nemlig komme interviews med Jakob Fuglsang, reportager fra krigsstien i Afghanistan m.m. Den taktik blev skrevet om bag øret af samtlige deltagere til stede og igen blev LinkedIn en masse relationer rigere.

En succesfuld affære

”Dagen er forløbet rigtig godt,” siger FDIH’s eventchef Anne K. Hansen. ”Der er blevet delt rigtig god viden og emner, der strækker sig fra det vidtrækkende til det snævre er blevet diskuteret af vores deltagere. Det er dejligt at se og vi glæder os til at gentage succesen næste år.”

Mette-My forlader også eventet med vind i sejlene:

”Jeg er helt klart med næste år, også. Jeg overvejer også at deltage til Netværksdagen i Aarhus.”

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik