Big black bang: Black Friday suger juleshopperne til sig

Friske tal giver Black Friday en helt ny betydning og rykker ved den traditionelle julehandel

Det skete i de dage i november en gang, at de første kataloger satte hyggen i gang… M.C. Einars lyrik har aldrig været mere sand; danskerne handlede i 2019 nemlig mere i november end i december, som ellers traditionelt er den største salgsmåned - detailsalget i december var 0,5% mindre end i november.

Det viser tal fra Danmarks statistik, der kæder udviklingen sammen med den rekordstore Black Friday, som jo som bekendt faldt i november.

Det bekræftes af FDIH’s Black Friday analyse, som viser, at forbrugerne er strukturerede i deres indkøb. Knap to tredjedele af forbrugerne gør deres julegaveindkøb på Black Friday, mens lidt under halvdelen havde planlagt at købe deres varer, når udsalget trådte i kraft. Kun en femtedel lavede impulskøb på selve dagen.

”Tallene bekræfter det, som mange ved; Black Friday skyder julehandlen i gang og rykker ved den traditionelle julehandel,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH. 

Sådan købte forbrugerne på Black Friday

Black Friday får ny betydning

Der er sket en betydningsfuld udvikling i danskernes handelsvaner, når det kommer til Black Friday. Flere forbrugere shopper julegaver og planlægger deres køb, mens andelen af forbrugere, der gør impulskøb, til gengæld er faldende.

Se tallene for 17-18

Niels Ralund mener, at udviklingen vender myten om Black Friday på hovedet:

”Black Friday har i mange øjne altid været synonym med impulsiv forbrugsmani, og mange eksperter og meningsdannere har beskyldt netbutikker for at lokke forbrugerne til at købe ting, de slet ikke har behov for. Derfor er det interessant at se, at det kun er en relativ smal gruppe, der faktisk shopper impulsivt i forbindelse med Black Friday.”

FDIH-direktøren påpeger også, at udviklingen kan få betydning for butikkernes marketing og julesalg i fremtiden.

Mindre december er en enlig svale

Selvom forbruget online tog et lille dyk i december, så skal netbutikkerne ikke få svedige hænder og nervøse trækninger. FDIH’s seneste analyse konkluderer, at op til hver fjerde forbruger forventer at smide flere varer i den online indkøbskurv i 2020, mens det kun er en ud af ti, der agter at bremse nethandlen en smule.

Kommentarer

29. jan 2020 Allan P

Hej FDIH Super spændende tal, men har i ikke tal fra 18/19 i stedet for 17/18 som der står. Det er måske ikke helt ok at konkludere ud fra forskellige år (Dansk statistik år 19 og jeres tal år 18) når der er så meget udvikling i tendens og UX på området. Har i BF-analyse fra 19? Tak for jeres altid relevante input. Vh Allan Pedersen

29. jan 2020 Henrik Nowak

Med indførelsen BlackFriday har detailhandlen skudt sig selv i foden. Hvor sjovt er det, at omsætningen stiger en enkelt dag eller i en meget kort periode, når varer skal sælges med minimalt eller måske slet intet DB, og hvor så den julehandlen, der skal ha' reddet året hjem, udebliver. Fantasiløsheden og mangel på kreativitet i detailhandlen - og herunder nethandlen - kender ingen grænser.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik