Amazons værdi banker i vejret: Prime-abonnenterne vælter ind

Der er nu 150 mio. Prime-medlemmer hos den amerikanske gigant, der omsatte for 590 mia. kr. i 4. kvartal af 2019.

Hvis Jeff Bezos har hængt lidt med mulen, efter at han blev skilt fra sin hustru og hacket af den saudiarabiske kronprins, så fik han i sidste uge grund til at smile igen.

Her offentliggjorde Amazon regnskab for 4. kvartal 2019. Og det gjorde superrige Jeff endnu rigere.

Amazon omsatte i 4. kvartal for 590 mia. kr. Det er en vækst på 21 % i forhold til samme periode i 2018. Det fik aktien til at stige med 12,1 %, og selskabet rundede en værdi på 1000 mia. dollars.

Selvom omsætningen er bemærkelsesværdig, så ligger den virkelige interessante detalje dog et andet sted i regnskabet, vurderer Niels Ralund. Han henviser til, at antallet af medlemmer i Amazon Prime er eksploderet – fra 100 mio. i 2018 til 150 mio. i 2019.

”Det er Prime, det handler om for Jeff Bezos.  Og det giver rigtig god mening, for tallene viser, at når du først er medlem i Prime, så er det her, at stort set al handel foregår. Du har som kunde ikke grund til at gå andre steder hen. Det er genialt – og en smule skræmmende.”

Det er Prime, det handler om for Jeff Bezos.  Og det giver rigtig god mening, for tallene viser, at når du først er medlem i Prime, så er det her, at stort set al handel foregår

- Niels Ralund

Væksten i Prime-medlemmer kommer samtidig med, at Amazon har skruet op for prisen, så det nu koster 119 $ om året mod 100 $ tidligere. Til gengæld får kunderne endnu flere fordele, forklarede Jeff Bezos i forbindelse med regnskabet.  

”Vi har gjort levering med Prime hurtigere – og antallet af ordre leveret til amerikanske kunder med Primes gratis samme-dag-levering er firedoblet i dette kvartal sammenlignet med 2018.”

Kunder i 2000 amerikanske byer har nu gratis 2-timers levering fra Amazon Fresh og Whole Food Markets, og Prime-medlemmerne har set mere end dobbelt så mange serier og film på Prime Video end samme periode i 2018.   

Kommer de til Danmark?

Amazon åbnede for nylig i Holland, og det fik selvfølgelig flere til at spekulere i, om Danmark og Skandinavien er næste destination for den amerikanske gigant.

”Der er masser af rygter, og vi ved, at de bygger meget tæt på Danmark og også søger svenske oversættere. Men om de kommer til Skandinavien i morgen, i fjerde kvartal eller 2022, ved vi ikke. Vi må vente og se – og så bruge ventetiden på at gøre os klar, for det er, som regnskabet viser, noget af en mastodont, der rykker ind,” siger Niels Ralund.  

Kommentarer

5. feb 2020 Thomas Frands Petersen

Jeg håber ved gud, At Amazon holder sig langt væk. Hver gang det går godt for Jeff Bezos, bliver jeg trist til mode

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik