Der er vækst på tværs af Sundet: E-handlen buldrer frem i Sverige

E-handlen har ikke sovet hos vores svenske naboer – i 2019 voksede e-handelsforbruget til en værdi af 87 milliarder svenske kroner. Det er særligt den online apoteksindustri, der tog kegler i vækstprocenten.

De svenske computere har bimlet og braget hele året, og det er ikke uden grund. Den online detailindustri er steget med 13% til en værdi af 87 milliarder svenske kroner, hvilket er 10 milliarder SEK mere end 2018.

Vækstraten for 2019 er faktisk en smule lavere end i 2018, men der også forventet en lavere vækstrate-procent, da e-handel har vokset sig så stort.

Tallene kommer fra PostNords ”E-barometer”, der er offentliggjort i samarbejde med Svensk Digital Handel og HUI Research.

Fremgang for lægemidler

For første gang er apotekindustrien medtaget som en separat kategori. Der er betydelig grund til at måle apoteksprodukter for sig – det blev kategorien med størst fremgang med en vækst på 36%.

Bøger og medier ligger i den anden ende af spektret med 1% vækst – e-handelsekspert hos PostNord, Anne Andersson, mener, at den lave procentdel skyldes de mange andre medier, der kæmper om folks tid.

Analysen viser yderligere, at syv ud af ti svenskere i alderen 18-79 købte mindst ét produkt online på en gennemsnitlig måned.

De varer, som de fleste handler på en gennemsnitlig måned, er fortsat tøj og sko, efterfulgt af skønhed og sundhed – som også inkluderer apoteksprodukter.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik