Salling kaster sig over det digitale dagligvaremarked

Coronakrisen har fået endnu flere danskere til at handle dagligvarer på nettet, og derfor er det fornuftigt, at Salling for alvor kaster sig ind i den digitale dagligvarekamp, vurderer FDIH’s Niels Ralund

Detailgiganten gør klar til at sælge friske dagligvarer på nettet og levere dem direkte til forbrugeren.  

Den nye satsning har endnu ikke fået et navn, men ambitionerne er høje og midlerne er store, forklarer Thor Jørgensen, der er direktør for e-commerce i Salling Group til Børsen.

“Det her er en af vores største investeringer og satsninger til at vokse herhjemme, så der er ingen tvivl om, at det absolut er i toppen af vores prioriteringer.”

I første omgang bliver det kunder i Storkøbenhavn, der får mulighed for at bestille dagligvarerne på nettet, men med tiden vil konceptet blive rullet ud flere steder i landet. Det er dog ikke planen, at alle kunder skal have muligheden, siger e-handelsdirektøren.

”Det kan ikke lade sig gøre at lave et godt tilbud og et godt udvalg til attraktive priser, hvis vi skal ud i hele landet.”

Coronakrisen har ændret forbrugernes vaner

Sallings topchef, Per Bank, har tidligere sagt, at markedet ikke var modent til digitale dagligvarer, men siden er der sket et stort skift i forbrugsvanerne, forklarer Thor Jørgensen.

Ændringen er i høj grad en konsekvens af coronakrisen, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

”Vores nye halvårsanalyse for 2020 viser, at salget af dagligvarer på nettet virkelig har fået et folkeligt gennembrud under coronakrisen. Der bliver købt mere online, og andelen af forbrugere med forbehold for at købe dagligvarer på nettet rasler ned.”

Han vurderer, at markedet blot vil vokse, og derfor er det fornuftigt, at Salling nu også kaster sig over det.

”Vi ved, at når først forbrugerne har handlet dagligvarer online, så fortsætter de. Samtidig vil Sallings indtog også være med til at udvide markedet.”

Salling vil ifølge Thor Jørgensen kaste flere hundrede millioner kr. i projektet, som er en del af målet om at sætte sig på 35 % af det digitale dagligvaremarked i løbet af de næste år. Salling leverer allerede dagligvarer til døren med Nettos Fillop, der dog kun tilbyder basisvarer som toiletpapir og tandpasta, mens Bilka og Føtex tilbyder klik-og-hent.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik