Nye tal: Coronaeffekten er aftagende i blomstrende dansk e-handel

Antallet af hårdt ramte virksomheder skrumper, mens knap hver tredje butik stadig har høj vækst som følge af corona-ændrede forbrugsmønstre. Virksomhederne forventer, at det øgede forbrug online vil vare ved.

Dansk e-handel er på vej mod mere normale tilstande. Det viser nye tal fra FDIH, som gennem hele coronakrisen har taget temperaturen på de danske netbutikker. 

”Coronakrisen har generelt haft en positiv indvirkning på e-handlen, men der er også en god portion butikker, som har været meget hårdt ramt. Heldigvis skrumper det tal, mens væksten stadig er høj i mange virksomheder. Det er positivt, forklarer Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.  

netbutikker under corona

En af årsagerne til den positive udvikling er blandt andet, at eksporten har klaret sig igennem med skindet på næsen. Knap hver fjerde melder om en stigning i salget til udlandet, mens 14 % har oplevet et dyk.  

eksport under corona e-handel

Den generelle udvikling betyder dog ikke, at virksomhederne kan vide sig helt sikre endnu, understreger analysechefen. 

”Tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden faldt en smule i august, hvilket kan hænge sammen med stigningen i antallet af smittede. Det viser blot, at vi er en i følsom situation, som hurtigt kan ændre sig.” 

Flere hyrer end fyrer 

At coronakrisen har haft en positiv indflydelse på danskernes digitale forbrug kan også ses på antallet af nye medarbejdere i virksomhederne. Mens hver tiende e-handelsbutik har fyret medarbejdere under krisen, så har 4 ud af 10 hyret nye medarbejdere for at kunne følge med.  

”Det er især de store virksomheder, der har hyret, for de har generelt klaret sig bedst under krisen. Et godt eksempel er nemlig.com, der har ansat flere hundrede under corona,” lyder det fra Simon Bjerremann.  

fyringer under corona e-handel

Stigende tiltro til længerevarende effekt 

Væksten skyldes ifølge mange virksomheder en god blanding af, at de eksisterende kunder handler mere, og at der kommer nye kunder til. Netop den kombination giver også grund til at tro, at væksten vil fortsætte, når pandemien på et tidspunkt er bag os. Det er også forventningen hos flere og flere virksomheder. Det passer fint med forbrugernes forventning, siger Simon Bjerremann. 

”Før krisen regnede forbrugerne med at skrue op for forbruget online, og krisen har faktisk bare forstærket den udvikling.” 

forventninger til e-handel corona

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik