Danske netbutikker i cookie-nødråb: Vi ser spøgelser

Datatilsynets vejledning om behandling af persondata om hjemmesidebesøgende giver som frygtet store problemer for danske netbutikker. Problemerne bliver ikke mindre af, at myndighederne i andre lande tilsyneladende tolker reglerne anderledes, eller at mange udenlandske konkurrenter blæser på reglerne og dermed får en stor konkurrencefordel. FDIH har forståelse for hensigten med reglerne, men er bekymret for konkurrencesituationen og havde derfor møde med Erhvervsstyrelsen tirsdag d 18/8 for at diskutere problemerne.

Det gav anledning til nervøse trækninger og svedige hænder hos de danske e-handlere, da Datatilsynet i foråret 2020 kom med en ny vejledning om, hvordan netbutikkerne skal indhente samtykke til cookies og behandling af personoplysninger om besøgende på hjemmesider. Bekymringen var, at mange kunder ville sige nej tak til cookies, fordi det skal være lige nemt at sige nej tak som ja tak til cookies. Dermed ville netbutikkerne mangle indsigt i, hvad forbrugerne gør, når de besøger netbutikken, og butikken ville miste et vigtigt værktøj til at give god service.

Bekymringen har desværre vist sig at være reel.

”Vi hører fra rigtig mange medlemmer, at op mod halvdelen af kunderne nu siger nej til alle cookies. De benytter ikke muligheden for at fravælge nogle, men siger nej til alle cookies.” forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Problemet for netbutikkerne er, at de aner ikke, hvor mange kunder der i butikken, hvor kunderne kommer fra, hvordan de agerer på siden og hvorfor de gør det. Som en af de store netbutikker siger; Kunderne er som spøgelser.

- Niels Ralund

Han understreger, at FDIH har fuld forståelse for, at der skal være regler på området, og at forbrugerne både skal have viden om og kontrol med de data, der indsamles. Den nuværende fortolkning af reglerne går dog for vidt.

”Problemet for netbutikkerne er, at de aner ikke, hvor mange kunder der i butikken, hvor kunderne kommer fra, hvordan de agerer på siden og hvorfor de gør det. Som en af de store netbutikker siger; Kunderne er som spøgelser. Vi kan ikke se dem, og vi aner intet om deres ageren. Det er et kæmpe problem. Det svarer til, at kassemedarbejderen i Netto ikke kan se, hvor mange mennesker, der står i kø og derfor ikke åbner en kasse mere og giver en god kundeoplevelse.”

Udfordringen og frustrationerne bliver ikke mindre af, at de danske netbutikker skal følge regler, som enten bliver tolket anderledes af udenlandske myndigheder eller  ignoreret af mange udenlandske netbutikker

”Det er dybt frustrerende for de danske netbutikker, som pænt følger reglerne. Derfor kæmper vi for, at reglerne bliver ens for alle.  Det er ikke et urimeligt krav, synes vi - især ikke i denne tid, hvor der bliver knoklet ekstra hårdt rundt omkring i virksomhederne,” lyder det fra FDIH-direktøren.

Det er dybt frustrerende for de danske netbutikker, som pænt følger reglerne. Derfor kæmper vi for, at reglerne bliver ens for alle.

God dialog med Erhvervsstyrelsen

FDIH har undervejs været i dialog med Erhvervsstyrelsen og har givet udtryk for bekymringerne. Vi har blandt andet argumenteret for, at netbutikkerne som minimum skal have lov til at sætte statistikcookies, og at der bør skeles til, hvordan andre lande opfatter og ikke mindst håndhæver reglerne.

Dialogen med Erhvervsstyrelsen fortsatte på et møde tirsdag d. 18/8, hvor chefjurist Tina Morell og digital udviklingschef Carsten Rose Lundberg deltog. 

”Det var et rigtig godt møde, hvor Erhvervsstyrelsen lyttede og viste forståelse for de problemer, som de nye krav har medført. Det er en lille trøst, at den nye e-privacy forordning, som er undervejs i EU, lægger op til, at der skal kunne sættes cookies til statistik uden samtykke,” siger Tina Morell.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik