Taktisk content til webshoppen: den bedste guide til at forbedre kunderejsen

Kasper Kristensen fra Vertica var vært på tirsdagens webinar, hvor han delte ud af sin viden om taktisk content til webshops, som kan øge trafik- og konverteringsraten. Her får du de bedste tips og erfaringer fra oplægget.

Medlemmer af FDIH kan hente hele præsentationen nederst på denne side. 

Coronakrise eller ej, så er der altid grund til at optimere kundernes oplevelse. Da nethandlen endda blomstrer i en tid, hvor erhvervslivet stavrer blindt over usikkert land, er det vigtigt at holde webbutikken opdateret og gøre kunderejsen så nem og fornøjelig som muligt.

Redningsmanden i denne omgang er UX-konsulent og digital forretningsudvikler, Kasper Kristensen fra Vertica. Han har 20 års erfaring i bagagen – en rigtig E-haj, der til tirsdagens webinar delte ud af sine erfaringer med konkrete eksempler, guides, skemaer og personlige oplevelser inden for webhandel. Læs med nedenfor og bliv en hel del klogere på, hvordan taktisk content kan optimere kunderejsen.

Kunderejsen – ingen lige linje

”Lad mig fortælle jer en historie om et strygebræt,” lagde Kasper Kristensen ud med at sige – noget, der ikke ligefrem lød som en bestseller-idé. Den viste sig dog at være den perfekte indledning; Kasper Kristensen fortalte, at han, for lidt tid siden, ville købe et nyt strygebræt. Det skulle være en let opgave og helst ikke tage for lang tid – men han fandt hurtigt ud af, at det var langt mere komplekst end som så. Og han endte alligevel med et strygebræt, der var en forkert størrelse – noget han ikke havde set, da han købte det.

Snedigt gemt i Kasper Kristensens fortælling, var de fem faser i kunderejsen; interesse, afklaring, beslutningsfasen, køb og værdi. Kasper Kristensen slår fast, at man som virksomhed gerne vil have kontrol over alle disse faser, så der er større chance for, at kunden gennemfører købet.

Der bliver vist konkrete eksempler på webshops, der praktiserer taktisk content på hver af de forskellige faser. Som eksempel på taktisk content til første fase (køb) af kunderejsen, viser Kasper Kristensen nogle glas fra webshoppen Rosendahl. På hjemmesiden kan man, når man trykker på et produkt (i dette tilfælde glas), se forskellige måder det kan bruges på – og webshoppen har hermed større chancer for at vække kundens interesse til at købe.

Rosendahl tilbyder også tips til, hvordan man undgår ”glaspest” på deres hjemmeside. Det appellerer til femte fase af kunderejsen, som er værdi – altså, glæden ved produktet.

Spørg om hjælp, hvis du er i tvivl

Der er, heldigvis, forskellige metoder til, hvordan man opdager, hvor man skal sætte ind for at optimere det taktiske content på sin webshop. Kasper Kristensen foreslår i første omgang at snakke med kundeservice, da de har god indsigt i, hvor problemerne opstår i kunderejsen. Snak også med sælgerne og indkøberne.

Tag også gerne et kig på de store spillere. Gå ind på Amazons Q&A-side og se, hvilke problemer kunderne oplever, når de køber hos Amazon.

En anden metode, som Kasper Kristensen fremhæver, er et godt gammeldags interview. Snak med forbrugerne – helst dem, som allerede har købt og modtaget et produkt fra den givne webshop. Bliv inspireret af deres historie – også deres ’sidehistorie’, da en kunderejse oftest indeholder mange tilfældigheder og afvigelser. Sidst, men ikke mindst, kan man få e-blodet til at pumpe i hjernen med en systematisk brainstorm, der giver et overblik over, hvor man står svagest.

Log ind og hent hele præsentationen fra Kasper Kristensen og få alle guldkornene

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Kommentarer

17. apr 2020 Ulla Appelgren

Findes webinaret ikke som video? Jeg havde desværre tekniske problemer og kom først på de sidste 5 min. så det kunne være rigtig rart at få sat flere ord på præsentationen.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik