Netbutikker spørger: Hvornår må jeg trække betalingen for en vare?

Og må jeg som netbutik trække beløbet, når varen er pakket, men inden fragtmanden henter den?

Der er ikke en lov, der siger, at betalingen ikke må trækkes, før varen sendes eller ydelsen leveres.

Det fremgår derimod af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for ”betalinger ved fjernsalg”, at standardvilkår om forudbetaling kan være i strid med god markedsføringsskik. Forbrugerombudsmanden har formuleret det således:

”Standardvilkår om forudbetaling vil kunne blive anset for urimelige og i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik og bør derfor ikke anvendes, medmindre der er en saglig og rimelig grund herfor.

Det er en forudsætning for at kræve forudbetaling, at der er indgået en udtrykkelig aftale herom.”

Ved forudbetaling forstås efter retningslinjerne, at købesummen betales (trækkes) helt eller delvist i forbindelse med bestillingen, men inden leveringen. Se nedenfor om de nordiske forbrugerombudsmænds udtalelse, hvor det fremgår, at købesummen ikke bør trækkes før varen ”er sendt” til kunden.

Hovedreglen er altså, at betalingen ikke må trækkes, før varen bliver leveret. Andre udtalelser tyder på, at der med levering forstås, at levering påbegyndes med afsendelse af varen.

Undtagelse: Der kan ske forudbetaling, hvis der er en saglig og rimelig grund til det, eller der er en fast saglig branchekutyme. Det er ikke en saglig grund, hvis begrundelsen for at kræve forudbetaling er betinget af et likviditetsbehov.

Eksempel 1: Det er sagligt, hvis der er tale om en vare, der skal fremstilles efter forbrugerens individuelle mål eller specifikationer eller som har fået et tydeligt personligt præg. (Hertil hører ikke varer, der bestilles specielt hjem til en kunde.)

Eksempel 2: Løbende aftaler om levering af aviser, ugeblade eller tidsskrifter (fast saglig branchekutyme)

Forudbetaling skal være aftalt: Det er efter retningslinjerne et krav, at forudbetaling er aftalt. Det er ikke nok, at et vilkår om forudbetaling står i de almindelige handelsbetingelser.

Trækning af betalingen når varen lægges ud til afsendelse

Flere netbutikker trækker af praktiske årsager betalingen, når varen er blevet pakket og lægges ud til afsendelse. Der kan derfor efter omstændighederne gå flere timer fra varen er pakket, til transportøren henter dem. Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om sådanne praktiske hensyn, der er begrundet i tilrettelæggelse af arbejdet, og som medfører en mindre tidsforskel mellem trækning af betaling og afsendelse af varen, er en saglig og rimelig grund efter retningslinjerne.

---

Udtalelse fra de nordiske forbrugerombudsmænd:De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet” pkt. 6.5., fremgår det mere præcist:

I betalingssystemer, hvor betalingen sker ved, at den erhvervsdrivende sender en betalingsanmodning til betalingsmiddeludstederen, bør den erhvervsdrivende ikke sende denne anmodning, før produktet/ydelsen er sendt til forbrugeren.

Betaling skal normalt ikke ske, før produktet/ydelsen er afsendt. Standardvilkår om forudbetaling vil derfor kunne blive anset for urimelige.

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for betalinger ved fjernsalg (side 13) her 

Kommentarer

29. apr 2020 Erik

Nu har jeg prøvet at blive snydt én gang, hvor jeg aldrig modtog penge for en vare, blot fordi jeg ventede med at trække pengene. Få fat i kunden var umulig efterfølgende. Det vil sige, at jeg måtte bære et økonomisk tab, blot fordi jeg fulgte Forbrugerombudsmanden ønsketænkning. Siden da har jeg ændret praksis - nu bliver alle varer først afsendt, når jeg har sikkerhed for betaling af varen, og sådan bliver det ved med at være uanset, hvad Forbrugerombudsmanden siger!

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik