Friske coronatal: Nye kunder sætter gang i væksten og optimismen hos netbutikkerne

Coronaen fortsætter med at give danske netbutikker både dybe panderynker og rekordsalg. Samlet set er der dog fremgang i branchen, hvor nye kunder strømmer til. Det giver tro på fremtiden.

Coronakrisen påvirker stadig netbutikkerne vidt forskelligt, men generelt er set er der fremgang. Det viser FDIH’s nyeste corona-analyse.  

“Over halvdelen af netbutikkerne har fremgang og for knap en tredjedel er der tale om fremgang på mindst 50 %. Samtidig er andelen med faldende salg halveret, så det går den rigtige vej” siger Niels Ralund, adm. Direktør i FDIH. 

Han forklarer videre, at den nye analyse giver et mere præcist billede af væksten i forhold til tidligere analyser, hvor netbutikkerne blot kunne svare, at de havde mere end 25 % vækst.

”Vi er blevet kontaktet af flere medlemmer, som fortalte om vækst på meget mere end 25 %, og derfor har vi givet flere svarmuligheder. Det afspejler situationen bedre, for der er faktisk mange netbutikker, som har en vækst på meget mere end 25 %.”

Selvom der er generel fremgang, er der også grund til bekymring. 10 % af butikkerne har markant nedgang i salget, og desværre er der også stigende tendens til udfordringer i forhold til at få varerne hjem. 

“Vi kan håbe, at de butikker, der har det ekstremt svært, forhåbentligt kan blive hjulpet i gang, når Danmark og resten af verden åbner mere igen. Det samme gælder vareleveringen, som i den grad er en global udfordring, ” siger Niels Ralund.

Nye kunder strømmer til

En stor del af væksten skyldes, at nye kunder vælter ind i netbutikkerne. Det giver – udover nogle sjove episoder i kundecentrene rundt om – også stor tiltro til tiden efter corona. 7 ud af 10 netbutikker mener, at coronakrisen har accelereret e-handlens udvikling, og at kunderne vil fortsætte med at handle mere på nettet efter krisen.

”Danske netbutikker er knalddygtige, og det har endnu flere kunder fået øjnene op for. Derfor er jeg helt enig og tror, at vi vil se en langvarig positiv effekt af krisen.”

Et godt eksempel er den digitale dagligvarebranche, der som følge af coronakrisen har fået et folkeligt gennembrud. 

Flere der hyrer end fyrer

Udover væksten og den generelle fremgang er det også værd at glæde sig over, at der blandt netbutikkerne er flere, som hyrer end fyrer – eksempelvis har nemlig.com sagt velkommen til 400 nye medarbejdere de sidste syv uger.

”Hvis fremgangen fortsætter, som det ser ud til, er der grund til at tro, at netbutikkerne får brug for at ansætte endnu flere. Det er godt nyt for den enkelte medarbejder, for virksomheden og for fælleskassen, så det krydser vi fingre for,” slutter Niels Ralund. 

 

 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik