Fire danske netbutikker: Det gør stadig ondt, men der er fremgang at spore i dansk e-handel

Onsdag forklarede fire FDIH-medlemmer, hvordan de hver især håndterer coronakrisen. Her får du de vigtigste erfaringer fra webinaret.

Coronavirussen har, trods en smule lys for enden af tunnelen, stadig godt fat i Danmark.  

Det påvirker selvfølgelig også netbutikkerne men på forskellig vis. Nogle er hårdt ramte, mens andre oplever fremgang i salget.  

En fællesnævner er dog, at alle har behov for at høre, hvordan andre håndterer situationen. Derfor gav FDIH onsdag endnu en gang ordet til fire netbutikker, der gav et brugbart indblik i situationen hos dem. De fire netbutikker er Indeks Retail (Bog & Idé), Moodings.com, Barons og Trendhim. 

Vi giver ordet til.. 

Marianne Lyngby Pedersen, adm.dir., Indeks Retail med kæderne Bog & idé, BOGhandleren og Legekæden. 

Vi er hårdt ramt, fordi omsætningen i de fysiske butikker er væk. Vi oplever stor trafik og øget salg i netbutikke men det kan slet ikke gøre det op for det tab, som vi har i butikkerne. Derfor gør det ondt – især i butikkerne, og derfor valgte vi også hurtigt at give vores butikker forlænget kredit for at hjælpe dem.  

Vi har overvejet, om vi skulle sende medarbejdere hjem og søge hjælpepakker, men vi har i stedet valgt at sende medarbejdere på efteruddannelse, som vi har adgang til gennem vores overenskomst. Det hjælper os økonomisk, og så satser vi på, at vi kan komme styrket ud af krisen med endnu dygtigere medarbejdere. 

Vi har haft to salgsbølger online. Først købte kunderne til hjemmekontor og hjemmeskoling, og nu er der mere fokus på hygge hjemme. Vi sælger puslespil og udstyr til at lave fotoalbum, som folk kan bruge tiden på. Vi mærker også markant efterspørgsel på Biblen, og brætspil er også begyndt at være i høj kurs. Det giver visse udfordringer at skaffe de nye typer varer, som kunderne efterspørger.  

Vi har overvejet, om vi skulle sende medarbejdere hjem og søge hjælpepakker, men vi har i stedet valgt at sende medarbejdere på efteruddannelse, som vi har adgang til gennem vores overenskomst

Det er også interessant, at der er kommet helt nye kunder til online, kunder som tydeligvis aldrig har handlet online før. Det har blandt andet også ført til, at vi har mandet op i kundeservice.  

Vores leveringsformer er også ændret. Click & Collect er stort set væk, og i stedet vil kunderne have bragt til døren. Det har givet lidt udfordringer, men de er efterhånden løst.  

Vi har ændret i vores markedsføring, så der nu er fuld fokus på salg med fokus på last click fremfor at drive trafik til butikkerne. 

Jeg glæder mig meget til, at vi kan åbne butikkerne igen, men jeg forventer ikke, at kunderne teer sig som køer, der kommer på græs. Det bliver en stille og rolig opstart, er min formodning. 

Sebastian Petersen, CEO i Trendhim, der sælger accessories til mænd 

Ligesom så mange andre, så oplevede vi en granat i markedet i den første periode, hvor vores omsætning faldt med omkring 35 %. Nu er vi så småt tilbage og der er fremgang at spore, men vi er stadig ca. 20 % under normalen. Vi er jo i rigtig mange lande, og billedet er det samme med fald. Italien er dog suverænt hårdest ramt.  

Jeg forventer, at vi kommer til at tabe 1. mio. kr. på bunden i løbet af hele krisen. 

Vi laver status på forretningen hver anden dag. Vi forventer et sløjt andet kvartal, men regner med et comeback i 3. og 4. kvartal. 

Det skal også siges, at vi er påvirket af valutafald i mange lande, fordi vi handler i så mange forskellige valutaer.  

Jeg forventer, at vi kommer til at tabe 1. mio. kr. på bunden i løbet af hele krisen.  

Vi er hårdest ramt på logistikken, fordi vi er så globale og skal have varer til mange lande. Det er en udfordring, når flyene står på jorden. Der er også flere steder, hvor det er ulovligt at betale med kontanter eller til fragtmanden, og det er faktisk meget udbredt – især i Østeuropa.  

Vi sender stadig til alle lande, men vi skriver også til kunderne, at der kan være lang leveringstid. Returvarer er også udfordrende, fordi nogle lande lukker deres posthuse.  

Med hensyn til vareleveringer er vi ok med. Vi er heldige med egne kollektioner og produktioner og lange lagerbindinger. Samtidig fik vi en kollektion ud af Italien, inden de lukkede ned. I Kina er der begyndt at være gang i hjulene igen, så jeg forventer ikke, at vi får leverandørproblemer på sigt.  

Omkring markedsføring ser vi et markant fald på omkring 35 % i søgninger hos Google – der er ikke helt det samme behov for vores varer, og det rammer selvfølgelig salget. Andre steder kan vi hente lidt flere visninger, men færre klik til køb. 

Vi har ikke sendt nogle medarbejdere hjem, vi har ikke søgt hjælpepakker, og vi sparer ikke på noget.  

Vi er faktisk også blevet overbevist om, at vi skal ind i endnu flere lande, men vi venter lige, til krisen er ovre.   

Alexander Thygesen, CEO i Moodings, der sælger møbler og home-interiør 

Vi fik også et stort dyk, da krisen ramte. Folk bliver åbenbart ikke trætte af at sidde og kigge på deres møbler hele dagen, så det er svært for os. Vi kører samme volumen som sidste år, men vi skulle have vækstet markant i denne periode – vi lå på indeks 170 inden krisen 

Derfor smed vi ret hurtigt budgettet for i år ud og arbejder nu med et worst case scenario. Vi er også ekstra ramt af, at vi stort set lige er flyttet ind i stort nyt lager og netop havde offentliggjort planer om en international ekspansion til blandt andet Norge, som vi har brugt mange penge på. Den er – også på grund af faldet i den norske krone - sat på stand by. Vi har også droppet at købe nye varer. 

Det positive ved krisen er, at vi får en god mulighed for at kigge på forretningen med helt friske øjne; Når det nu fungerer så godt med remote-arbejde, kan vi så føre det videre? Skal vi have en mere fleksibel og økonomisk skalerbar lagerløsning?

Omkring konkurrencesituationen, så er ca. 90 % af vores konkurrenter fysiske butikker, som jo er ekstra hårdt ramt, og derfor tror jeg ikke, at vi taber markedsandele.  

Jeg håber, at vi kan vinde lidt tilbage på, at folk ikke kan rejse i Påsken, og derfor vil forkæle sig selv med eksempelvis møbler.  

Vi sælger stort set alle de varer, vi plejer, men der er ekstra gang i salget af hjemmeskriveborde, og det hjælper lidt.  

Googlesøgninger er nede. Der er meget browsing i øjeblikket, men det fører ikke til købDerfor arbejder vi meget med leadgenerering, som er rigtig billigt i øjeblikket.  

Vi har sendt en del medarbejdere hjem, desværre. De, der kan arbejde hjemmefra, gør det, og det fungerer faktisk rigtig godt takket være Slack.  

Det positive ved krisen er, at vi får en god mulighed for at kigge på forretningen med helt friske øjne; Når det nu fungerer så godt med remote-arbejde, kan vi så føre det videre? Skal vi have en mere fleksibel og økonomisk skalerbar lagerløsning? Det bør man tage med i fremtidige overvejelse - det gør vi i hvert fald. 

Joachim LatochaStifter af Barons, der sælger skjorter i højeste kvalitet til business segmentet 

Vi er også ramt på salget, fordi vores kunder – skjortekrigerne – i høj grad er sendt hjem, og så er behovet for en ny, hvid skjorte begrænset. Vi er dog heldige med, at vi er en ret omkostningslet virksomhed, så vi klarer os med faldende salg.  

Det, der har ramt os hårdest, har været, at mange af vores konkurrenter har annulleret produktionen, og det rammer vores supply chain, hvor vi skal hjælpe med at sikre produktionen med likviditet.  

Vores første prioritering har været at sikre et produktionsflow. Det hjælper, at vi får produceret i EU, men vi har også ændret metode, så i stedet for én stor levering, så vi får flere men mindre leveringer.  

I det større perspektiv tror jeg, at mange flere virksomheder vil satse mere på nettet, og det kan påvirke konkurrencesituationen. Jeg tror dog også, at der nu kommer flere kunder til, som ikke tidligere har handlet online

Vi har også i de sidste fire måneder skruet op for produktionen, og det rammer lidt nu. Heldigvis har vi hele tiden fokuseret på, at vi ikke skal være afhængige eller tilpasse os sæsoner, så vi kan godt sælge varerne senere, når der kommer gang i den igen.  

Jeg tror, at mange af vores konkurrenter med fysiske butikker vil skrue gevaldigt op for tilbuddene, når butikkerne åbner igen for at skaffe likviditet, men jeg frygter ikke, at det påvirker os. Vi har altid haft fokus på ikke at være afhængige af udsalg, men i stedet fokuserer vi på at få loyale kunder. Derfor er det også det, vi fokuserer på i vores markedsføring i denne tid – blandt andet med e-mails til eksisterende kunder. Det er noget, vi har lært på ryggen af finanskrisen, hvor det blev tydeligt, hvor vigtigt det var. 

I forbindelse med markedsføring har vi dog måtte udskyde en del contentproduktion, fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre nu.  

I det større perspektiv tror jeg, at mange flere virksomheder vil satse mere på nettet, og det kan påvirke konkurrencesituationen. Jeg tror dog også, at der nu kommer flere kunder til, som ikke tidligere har handlet online.  

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik