Coronaen rammer også pakkeleveringer

Voldsom nedgang i flytrafik, udgangsforbud og afstand mellem personer kan for alvor mærkes i pakke distributionen. Pakker er længere tid undervejs, afhentning i pakkeshops og betaling ved levering kan ikke gennemføres i flere lande.

”Vi oplever store logistik-udfordringer. Der er for få fly, levering pr. efterkrav er ikke muligt, så det rammer os især i Østeuropa. Endelig har Østrig og Polen lukket posthusene, så returvarer kan ikke sendes herfra,” konstaterede Trendhims CEO ,Sebastian Petersen, onsdag den 1. april på FDIHs webinar ”Coronakrisen Kradser, episode 4".   

Han opsummerede dermed de vanskeligheder, som hele den grænseoverskridende e-handel oplever i øjeblikket. I et tidligere FDIH webinar har PostNords direktør Peter Kjær Jensen konstateret, at den hjemlige pakkemængde og hjemmeleveringer er steget markant, mens der stort set ikke kommer pakker fra udlandet.

Hvad er der sket? 

E-handel på tværs af grænserne er altså hårdt ramt af Corona. I takt med flere rejseforbud står utallige passagerfly over hele kloden stille på jorden, og dermed er der forsvundet store mængder fragtkapacitet, som især kan mærkes hos de nationale postselskaber. Mange småpakker fra e-handel er hidtil sendt som brevpost (Commercial items), og ofte i lastrummet på passagerflyene. Nu melder stort set alle postselskaber kloden rundt fra US Postal Service til PostNord, at der er forsinkelser, og visse typer ekspresforsendelser samt ”collect” og efterkrav kan ikke håndteres.

Uanset om det er små eller større pakker, så tager det længere tid at få dem frem, og da mange butikker lukker i flere lande som følge af Corona-restriktioner, så er der færre udleveringssteder til ”collect-pakker”. Altså skal pakkerne sendes direkte hjem til kunden, og her undgår buddene personlig kontakt, så betaling ved levering (efterkrav) er også lagt dødt.

”Mit bedste råd i denne situation er, at netbutikker med eksport løbende tjekker, hvordan leveringssituationen ser ud i købers hjemland, for forholdene ændrer sig hurtigt. Når man hertil lægger, at valutakurserne også oplever rutscheture, især den norske krone, så bliver eksport noget mere bøvlet end sædvanligt, selv i Europa,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Fragtsituationen kan bl.a. følges på PostNords hjemmeside, hvor man løbende opdaterer postbefordringen globalt, og hvis du vil vide mere om de forskellige landes Corona-foranstaltninger, så opdaterer Ecommerce Europe løbende sin informationsside om Coronaen. 

 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik