Logistikkonferencen: E-handlerne øger fokus på effektiv og bæredygtig logistik

De mange deltagere og udstillere på årets Logistikkonference fik stort udbytte, da de mødtes hos DAO365 i Fredericia. Udstillerne fik gode kontakter, og alle fik øjnene op for, at bæredygtighed er omdrejningspunktet i varens rejse fra producent til forbruger.

Det er bæredygtighed, der bliver omdrejningspunktet for fremtidens logistik-løsninger. Det kræver ny teknologi, åbenhed over for de utraditionelle løsninger og effektivitet, når fremtidens varetransport skal mindske sit klimaaftryk. Flere talere på FDIHs Logistikkonference 2019 i DAO365s lokaler i Fredericia var inde på, at klimaaftryk og effektiv levering bliver en stadig vigtigere konkurrenceparameter.

”FDIH har sat bæredygtighed ind som en mærkesag, og dagens talere viste, at det kort sagt er godt købmandskab at fokusere på smart distribution og mindre emballage,” siger Niels Ralund, direktør i FDIH.

Frederik Svedberg fra LogTrade forudså, at ”alt der bevæger sig”, kan betragtes som et muligt distributionsmiddel – måske Uber - ligesom han forventer, at ændringerne kommer til at ske hurtigere end nogen i dag forventer. Tilsvarende gav Morten Villberg, DAO365 og Hugo van Daal fra DSV flere bud på, at effektiv og hurtig distribution især på ”last mile” ikke står i modsætning til bæredygtige løsninger, snarere tværtimod.

Se billeder fra konferencen

Emballage koster

På emballagesiden præsenterede Michael Fisker fra DS Smith Packaging tiltag, hvor emballage tilpasses præcist til varen, så man ikke fragter luft, og ikke bruger mere pap og plast end højst nødvendigt.

Det er især nødvendigt i Tyskland, der fra i år kræver tilmelding og betaling til en emballageordning samt central registrering for alle, der sælger på det tyske marked. Selv når der kun er tale om en lejlighedsvis pakke til en tysk kunde fra en dansk webshop. Katrin Herholdt fra Dansk-Tysk Handelskammer gennemgik ordningen og svarede på spørgsmål. Vurderingen fra FDIH er, at vi vil se flere ordninger af samme type, ikke mindst i EU.

Fokus på de gode oplevelser

Deltagerne fik også indblik i Brings elektrificering af distributionsbiler i Norge fra Svalbard til Oslo, Nicehairs udfordringer med at flytte lageret med 700.000 årlige forsendelser til en ny adresse. Coolrunner havde fået Jens Arentzen på scenen med et indlæg om menneskelighed i distribution. Budskabet var ”Dræb ordet service, og sæt fokus på den gode menneskelige oplevelse.”

De gode oplevelser med mange besøgende gik igen hos samarbejdspartnerne.

”Det er bare kanon. Vi er her for første gang, og det er på det helt rigtige tidspunkt, hvor der er en stor interesse, så vi har haft en fantastisk dag,” sagde Staffan Emtemark, der er nordisk salgschef hos Böwe Systec.

De samme toner lød fra Paper Consult, hvor stifter og direktør Steen Bach-Larsen, havde fulgt det gode råd fra FDIHs eventafdeling om at booke aftaler på forhånd.

”Vi har fået nye gode kontakter, hvor vi har haft tid til en god dialog, som vi nu følger op på.”

Næste år flytter konferencen adresse, da PostNord lægger lagerlokaler til konferencen.

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen