Friske tal: Antallet af netbutikker eksploderer i det pressede detailmarked

På 10 år er antallet af detailbutikker, der primært sælger på nettet, fordoblet, viser nye tal fra Danske Bank. Det er vigtigt at støtte den positive udvikling, så vi kan fortsætte væksten, pointerer FDIH.

Hvis vi ser nettet som en gågade, så har der de sidste 10 år været gang i et sandt byggeboom.

Ifølge tal fra Danske Bank Research er antallet af netbutikker (butikker der primært sælger på nettet) nemlig steget med 30 % siden 2014. Antallet af traditionelle detailbutikker er faldet i samme periode, og i dag udgør netbutikkerne ca. 10 % af alle detailbutikker mod 3 % i starten af nullerne.

Antallet af netbutikker vokser

Grafik: Danske Bank.

Tallene overrasker ikke Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, som forklarer, at nettet i stigende grad er blevet det naturlige sted at gå hen for både kunder og sælgere. Samtidig er det blevet dyrere at have en fysisk butik, og derfor forventer han også, at udviklingen vil fortsætte i de kommende år.

”Det er i hvert fald svært at forestille sig at åbne en detailbutik uden ikke også at åbne en netbutik. Omvendt kan jeg lettere se rene netbutikker uden en fysisk butik.”

Han mener dog ikke, at fremtiden vil byde på byer uden fysiske butikker.

”Vi ser flere og flere traditionelle netbutikker, der også åbner fysiske butikker, når de nået en vis størrelse på nettet. Se bare på Morfars, Unisport, Boozt og mange flere.”

Det er i hvert fald svært at forestille sig at åbne en detailbutik uden ikke også at åbne en netbutik. Omvendt kan jeg lettere se rene netbutikker uden en fysisk butik.

- Niels Ralund

En af de virksomheder, der begyndte på nettet, er Luksusbaby.dk. Det var især fleksibiliteten og økonomien, der gjorde nettet oplagt, forklarer Ann-Louise Christine Aasted, der stiftede virksomheden med sin mand Morten Grabowski Kjær.

”Det var nemmere i forhold til omkostninger, men også i forhold til familieliv og mit daværende arbejde, som jeg havde planlagt også at skulle passe. Vores forretning var jo faktisk ment som et hobbyprojekt. Det greb om sig og blev langt fra som beskrevet ovenfor. Med en fysisk butik er du meget fastlåst på tider og ansatte, men med en webshop kan du - så længe det er muligt - være alene om.”

I 2016 mente de to stiftere, at det nu også var tid til at åbne en fysisk butik, der især skulle styrke brandet, forklarer Ann-Louise Christine Aasted.

”Vi elsker faktisk fysiske butikker, og vi mener, at webshops bør bakke op om byerne og bylivet. Når det så er sagt, så tror jeg også en fysisk butik betyder meget i forhold til loyalitet og troværdighed. I forhold til brands er det også en fordel i vores branche at have en fysisk butik, hvor varerne også er repræsenteret.

Vi vil rigtig gerne åbne flere butikker, men det er vigtigt for os at det ikke kommer til at fratage tid og kræfter fra webshoppen som alligevel udgør 90-95% af Luksusbaby's omsætning. Det er muligt at franchise måske vil være vejen frem, hvis vi skal åbne flere butikker eller en partner, som er endnu dygtigere til at drive flere fysiske butikker, end vi selv er, og så kan vi bevare fokus på webshoppen.”

Med en fysisk butik er du meget fastlåst på tider og ansatte, men med en webshop kan du - så længe det er muligt - være alene om.”

- Ann-Louise Christine Aasted, Luksusbaby

Størrelsen vokser – det samme bør opbakningen

Det er ikke kun antallet at butikker i den digitale gågade, der vokser. Butikkernes omsætning bliver også større, og der kommer flere ansatte. Siden 2007 er antallet af fuldtidsansatte i netbutikkerne vokset med 15 %, hvilket står i kontrast til beskæftigelsen i den traditionelle detailhandel. Ansatte i netbutikker udgør stadig et mindretal, men fortsætter tendensen, så vil netbutikkerne blive en væsentlig drivkraft for beskæftigelsen i Danmark. Det stiller nye krav til fødekæden, pointerer Niels Ralund.

”Det gode købmandskab skal stadig være i højsædet på uddannelsesstederne, men der er også behov for, at e-handel og generelle digitale kvalifikationer bliver tænkt ind i skoleskemaet. Det er heldigvis blevet bedre, men vi skal videre, for rigtig mange digitale virksomheder har opgivet at ansætte medarbejdere, fordi de ikke kan finde kvalificerede kandidater.”

Salg i netbutikker vs. fysiske butikker

Det er dog ikke kun uddannelsesinstitutionerne, der skal støtte den stigende e-handel. Det gælder også politikerne, lyder det fra FDIH-chefen.

”Der har i mange år været et stort fokus på, hvad danskernes grænsehandel betyder for de fysiske butikker. Det er helt fair, men med det opbrud, som vi ser i detailbranchen, er der i den grad også grund til at kigge på den digitale grænsehandel. Det handler både om, hvordan vi sikrer fair konkurrence – eksempelvis med Kina-pakkerne - men også, hvordan vi kan hjælpe netbutikkerne med at sætte yderligere skub i eksporten, som har et enormt potentiale.”

Ifølge Danske Bank regner hver tredje netbutik med at eksportere mere til udlandet inden for de kommende år, mens blot 8 % af traditionelle detailbutikker har samme forventning.

”Det er rigtig positivt, at antallet af netbutikker vokser kraftigt, og at så mange ambitioner om øget eksport,” slutter Niels Ralund, inden han skynder sig ind for at aflevere undersøgelsen til FDIH’s medlemsafdeling, der har ansvaret for at sikre flere medlemmer.

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen