Fillop: Netto satser stort på dagligvarer på nettet med ny abonnementsordning

Det er helt rigtigt set, at Netto og Salling Group lancerer Fillop nu, for den digitale dagligvarehandel på nettet er på vej mod et gennembrud, vurderer FDIH.

Det digitale dagligvaremarked får fra det nye år endnu en markant spiller. Her lancerer Salling Group nemlig konceptet Fillop til Netto, der skal tage kampen op med blandt andre nemlig.com og Coop.

Forventningen er, at 50,000 kunder vil hoppe med på Fillop-vognen det første år. Det skal sikre Salling Group en markedsandel på 35 %, lyder det fra detailgiganten til Børsen.

"Vi ser et stort potentiale i den her løsning. Det er også derfor, at vi har investeret et større millionbeløb i konceptet her i opstartsfasen," siger Sallings Groups Per Bank.

Fillop adskiller sig fra konkurrenterne ved ikke at sælge ferskvarer som kød, frugt og pålæg, og så er hele konceptet bygget op som en abonnementsmodel. Det betyder, at kunderne automatisk kan få leveret varer som toiletpapir, opvaskemiddel og andre basisvarer til døren mod en månedlig betaling på 29. kr.

"Vi vil gerne ramme behovet for en anden type onlinehandel, som kunderne ikke kan få i dag, hvor de slipper for at slæbe alle de tunge og kedelige varer hjem og samtidig undgår at løbe tør," siger Martin Hasgard Olesen, der er kommerciel direktør i Netto til Børsen.

Abonnementskonceptet er yderst interessant

Hos FDIH bliver den nye satsning hilst velkommen af adm. direktør Niels Ralund, der især mener, at abonnementsordningen er interessant.

”Vi sidder lige nu og finpudser de sidste tal i vores kommende halvårsanalyse, og det mest iøjnefaldende er, at abonnementskøb og dagligvarehandel stiger markant, så Fillop rammer helt klart en tendens i tiden.”

Vi sidder lige nu og finpudser de sidste tal i vores kommende halvårsanalyse, og det mest iøjnefaldende er, at abonnementskøb og dagligvarehandel stiger markant, så Fillop rammer helt klart en tendens i tiden

- Niels Ralund

Han forklarer videre, at den primære grund til at handle dagligvarer på nettet er bekvemmelighed, mens den største barriere er, at kunderne ikke kan føle på varerne og derfor er usikre på kvaliteten.

”Det kommer Fillip udenom, da de kører med en automatiseret ordning, der sparer kunderne tid, og ikke sælger ferskvarer. Spørgsmålet er så, om kunderne vil acceptere, at de skal dele deres dagligvarekøb op. Det bliver meget interessant at se, men jeg tror på konceptet, som vi også kender fra eksempelvis Amazon.”

Kagen bliver større og skåret i flere stykker

Med Salling Groups seriøse satsning bliver konkurrencen på dagligvaremarkedet skærpet markant. Det kan markedet dog sagtens bære, vurderer FDIH’s analysechef, Simon Bjerremann.

”Vores tal viser, at dagligvarebranchen er på vej mod det længe ventede digitale gennembrud, og det vil vokse markant de kommende år. Så kagen til de digitale dagligvarebutikker bliver større. Dem, der skal bekymre sig, er nok primært de fysiske dagligvarebutikker, men Danmark er også et af de lande, der har allerflest supermarkeder pr. indbygger.”

Ifølge analysechefen er Fillop et bevis på et opbrud i den traditionelle dagligvarehandel.

”Stadig flere varegrupper kan nu købes flere steder end bare hos de traditionelle dagligvarebutikker. Eksempelvis barberklinger, hundemad og så videre. Samtidig ser vi også, at eksempelvis måltidskasserne hitter hos forbrugerne, men købes andre steder end blot i de traditionelle dagligvarebutikker.”

Fakta:

Kunderne kan hos Fillip vælge mellem 1500 varer – til sammenligning har nemlig.com over 11500 varenumre.

Fillop, der bliver distribueret gennem Post Nord, vil selv stå for bestillingen af de produkter, som kunden på forhånd har udvalgt, og sende dem afsted i det tempo, som forbrugeren har valgt. Kilde Børsen

Det digitale dagligvaresalg var i 2018 ifølge FDIH på 6,2 mia. kr.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen