Er push-beskeder spam og bryder de med markedsføringsloven?

Hvilke regler gælder der, når man vil sende browserbaserede beskeder til en kunde - fx beskeder, der sendes via Google Chrome eller anden browser? Forbrugerombudsmanden forklarer.

Hvis push-beskederne indeholder markedsføring, og de må betegnes som elektronisk post, så er de omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodet elektronisk direkte markedsføring.

Det er selvfølgelig ikke noget godt svar, men sagen er, at det ikke er noget helt nemt spørgsmål: Der står fx ikke noget om push-beskeder i forarbejderne til markedsføringsloven, og det er samtidig en vurdering af, om det, der sker rent teknisk, når man bruger push-beskeder til markedsføring, falder ind under definitionen af elektronisk post.

Forbrugerombudsmanden har i sin nye Spamvejledning skrevet, at hun betragter push-beskeder fra apps, som elektronisk post.

Hun bemærker, at en push-besked er en tekstbesked, som en app ”skubber ud”, hvis brugeren har slået push-beskeder til i telefonens indstillinger. Push-beskeden gemmes på brugerens telefon, indtil beskeden bliver åbnet. Hvordan beskeden præcist vises, afhænger af telefonens styresystem, men brugeren vil oftest ikke kunne tilgå beskeden igen.

Hvilken betydning har det, at push-beskeder er omfattet af spamforbuddet?

Push-beskeder med markedsføring kan kun sendes, hvis følgende krav er opfyldt:

  • Der skal foreligge et forudgående, aktivt samtykke fra kunden til at modtage push-beskeder.
    • at samtykke ikke kan indhentes ved brug af elektronisk post, herunder en push-besked.
    • Samtykket kan ikke kun fremgå af handelsbetingelserne.
  • Oplysningspligten skal være opfyldt, når samtykket gives.
    • Kort sagt: Det skal fremgå, hvem man vil modtage markedsføring fra, med hvilken kommunikationsform, hvilke produktkategorier og at samtykket kan trækkes tilbage.

Selvom man måske kan diskutere, om push-beskeder er elektronisk post, så skal du overholde reglerne for elektronisk markedsføring, hvis du vil være på den sikre side.

Elektronisk post er:

”Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres i nettet eller i modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren”.

Forbrugerombudsmandens udtalelse om push-beskeder

Forbrugerombudsmandens Spamvejledning

 

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen