Købsrejsen: Hvordan handler de forskellige forbrugere på nettet?

Der er forskel på, hvordan unge og ældre finder deres varer på nettet, og på hvordan børnefamilier og pensionister betaler. E-handelsanalysen dykker ned i den digitale købsrejse.

Hvordan finder kunderne første gang netbutikken?

Søgemaskinen (læs: Google) er stadig din bedste ven, når det handler om at blive fundet på nettet. Især hvis du henvender dig til de midaldrende og pensionerede kunder. Er din målgruppe yngre, så betyder anbefalinger fra omgangskredsen og sociale medier efterhånden også en del.

Hvordan finder forbrugerne netbutikken?    

Hvilke devices handler og betaler kunderne på?

Den største forskel på befolkningsgrupperne er i brug af devices og betalinger. Det er helt tydeligt, at de yngre forbrugere og børnefamilierne rykker sig markant hurtigere over på mobilen end de ældre.

Hvem handler på mobilen?

”De unge og børnefamilierne betaler også oftere med MobilePay – 15 % af de unge og 19 % af børnefamilierne har betalt med MobilePay, mens blot 6 % af pensionisterne har gjort det. Er din målgruppe yngre forbrugere, så skal du sørge for at gøre muligheden for at betale med MobilePay tydelig. Hvis din målgruppe er ældre, så er det vigtigere med mulighed for at betale via netbank,” siger Simon Bjerremann, analysechef FDIH.

Hvordan betaler man på nettet?

Hvad med leveringen?

Også på leveringsområdet er det værd at hæfte sig ved forskellene. For de midaldrende og pensionisterne er det stadig levering til hjemmeadressen, der hitter, men for de yngre forbrugere har levering til pakkeshop eller andet udleveringssted taget føringen.

”Det handler om fleksibilitet. For børnefamilier og yngre forbrugere er det simpelthen nemmere lige at svinge forbi kiosken, når det passer, end at skulle være hjemme på et bestemt tidspunkt for at tage imod en pakke.”

Sådan får forbrugerne leveret på nettet

Kommentarer

4. okt 2019 Charlotte

Hej FDIH, Hvad indeholder "Via reklamer på internettet" i spørgsmålet "Hvordan fandt du frem...."? Er reklamer også FB og Insta-annoncer/kampagner (sponsorerede) eller er det indeholdt i svaret "Via et socialt medie"?

4. okt 2019 Simon Bjerremann

Hej Charlotte, tak for dit spørgsmål. "Via et socialt medie" dækker både annoncer, omtale, feed og delinger i tjenesten - det vil være svært (og måske også ligegyldigt) at sondre mellem indholdet som almindelig forbruger. Spørgsmålet har 11 svarmuligheder inkl. muligheden for at forklare et "andet svar" og man kan sætte flere krydser - så i de situationer, hvor det sociale medie er "rent reklamebærende" for en forbruger, vil svarmuligheden "via reklamer på internettet" også blive brugt. Ellers er "via reklamer på internettet" tænkt som ren, traditionel display-annoncering, uanset at der ofte er retargeting fra søgemaskine, sociale medier eller andet bag reklamen. VH Simon Bjerremann /FDIH

4. okt 2019 Charlotte

Hej Simon, Tak for svar - det er jo interessant for udbydere af varer, da der jo så åbenbart ikke er ret mange, der finder nogen via reklamer... I hvert fald, hvis de selv skal sige det.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen