Hvis alt er under kontrol, så går det for langsomt: Super-iværksætterne satte gang i E-handelskonferencen

Shaping new tomorrow, Trendhim og Blazar Capital fik både publikum til at spærre øjnene op og grine, da de gæstede E-handelskonferencen 2019 – her får du højdepunkterne.

”Dem, der får succes, er dem, der kan rejse sig flest gange og lære af det.”

Det er en af de vigtigste ting, som barndomsvennerne bag Shaping new tomorrow har lært på deres stadig korte rejse fra spinkel idé til iværksættersucces med trecifret millionomsætning.

Det forklarede adm. direktør og medstifter Kasper Ulrich, da han sammen med CMO og medstifter Christian Aachmann gæstede E-handelskonferencen for at inspirere de danske e-handlere.

En de vigtigste ingredienser i succeshistorien Shaping new tomorrow har været en learn as you go-attitude. Det kom eksempelvis til udtryk, efter SNT var med i Løvens Hule. Da programmet sluttede, blev netbutikken stormet af kunder, og pludselig havde de tre unge gutter solgt flere tusinde bukser, de ikke havde på lager.

"Først gik vi i panik, men så tænkte vi, at vi får simpelthen ikke en bedre mulighed for at komme i kontakt med vores kunder. Derfor ringede vi alle de magge tusinder kunder op og beklagede og lovede, at de ville få deres bukser hurtigst muligt. Der var kun omkring 5, der blev sure, og så var vi lige som i gang,” forklarer Christian Aachmann.

”Vi plejer at sige, at hvis alt er under kontrol, så går det simpelthen ikke hurtigt nok,” supplerer Kasper Ulrich.

Vi plejer at sige, at hvis alt er under kontrol, så går det simpelthen ikke hurtigt nok.

Man skal dog ikke tage fejl af de tre aalborgenseres det-går-nok-attitude, for det er langt fra alt, der bliver overladt til tilfældighederne.

”Vi har lært at trykteste alt. Vi kører ikke på mavefornemmelse. Vi tester, og så tager vi det, der virker.”

Tænk stort og skalerbart fra begyndelsen

Gåpåmodet og brugen af test er den samme hos Trendhim, der overtog scenen efter SNP. Trendhim kom til verden i rus af rundstykker og Redbulls i medstifter Sebastian Petersens lejlighed, og har siden udviklet sig til lidt af en eksportsucces: De sælger i dag i 27 lande.

”Vi har hele tiden tænkt stort og skalerbart. Hvis det ikke kan skaleres, så gider vi ikke bruge tid på det. Det har hjulpet os meget, når vi åbner i nye lande, fordi vi har et system, der lynhurtigt kan tilpasses nye markeder,” forklarer Sebastian Petersen.

Vi har hele tiden tænkt stort og skalerbart. Hvis det ikke kan skaleres, så gider vi ikke bruge tid på det.

Trods succesen har valgte Trendhim for nogle år siden at iværksætte en forvandling fra ”varekatalog til inspiration” for at sikre fremtidig succes.

”Vi kunne godt se, at vores vækst ville flade lidt ud, så vi besluttede os for en større omlægning. Vi ville ikke bare sælge accessories til mænd, for det kan alle faktisk gøre, vi vil hjælpe mænd med at fortælle deres historie. Derfor lavede vi hele vores side om, og vi bruger vildt mange ressourcer på at skabe content. Heldigvis har det virket. Derfor er mit råd også til andre, at man skal finde sin kernefortælling og en måde at differentiere sig selv på.”

Trendhims vej til marked

Det er Trendhim opmærksomme på, når de går ind i et nyt land

Jordemoder med kapital

Den sidste iværksætter på scenen var Blazar Capital, som siden stiftelsen i sommeren 2017 har fået stor opbakning fra prominente forretningshjerner og rejst et stort millionbeløb. Pengene bruges på at udvikle og medstifte danske netbutikker, forklarer founding partner Christian Arnstedt.

”Vi ser os selv som en jordemoder, der med viden og kapital kan hjælpe danske netbutikker med at ride med på den fuldstændig vilde tidevandsbølge, som e-handlen er. Der er enorme muligheder og vi burde kunne lave flere eksportsucceser her i Danmark.”

Vi ser os selv som en jordemoder, der med viden og kapital kan hjælpe danske netbutikker med at ride med på den fuldstændig vilde tidevandsbølge, som e-handlen er.

”Alle der driver en e-commerce forretning oplever, at der er mange flows og processer, som det tager noget tid at få til at fungere rigtig godt. Vi er ved at have mange gode erfaringer både på logistik, marketing, tech og mere fra vores egne virksomheder og vores tid i The Hut Group og McKinsey, som vi ønsker at kopiere til de nye virksomheder, som vi måtte få ind i huset.”

Blazar Capital (som er opkaldt efter et astronomisk fænomen, hvor energi trykkes sammen og fokuseres i en retning) gav også gode råd til, hvad kommende iværksættere og nuværende virksomheder bør være opmærksom på, når de skal lancere produkter.

”Vi kan rigtig godt lide små, holdtidsbare produkter, som er nemme at sende, og så skal markedet være stort. Men vi kigger også, hvad det koster at købe en kunde i branchen.”

Blazar Capital

Christian Arnstedt sluttede med en opfordring til dansk e-handel om at skrue op for vidensdelingen:

Vi skal ikke være så bange for at tale med vores konkurrent. Måske betyder det, at du ikke vinder over ham, men hvis du bliver klogere, så vinder du over de 8000 andre konkurrenter.”

Den opfordring støtter FDIH!

 

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen