Store forventninger: Netbutikkerne udvider Black Friday til Black Week og forventer rekordsalg

8 ud 10 netbutikker hopper i år med på Black Friday-bølgen, som mange butikker har udvidet til Black Week med Cyber Monday. På trods af dykkende salg op til dagen og store rabatter forventer 73 % af butikkerne at gå i plus

Selv om Black Friday deler vandene, og hver tredje netbutik ser udsalgsdagen som et unødvendigt onde, skal de danske forbrugere ikke frygte at lede forgæves efter gode tilbud på nettet, når det bliver fredag d. 29. november.

8 ud af 10 netbutikker vil nemlig deltage i den store dag, viser FDIH’s rundspørge hos de danske netbutikker. Mange af netbutikkerne vælger også at udvide dagen til en hel Black Week, hvor den efterfølgende Cyber Monday også bliver inddraget.

Netbutikker der vil holde Black Friday

”Jeg kan godt forstå, at der er delte meninger om Black Friday, og at mange mener, at forbrugerne bliver opdraget til at vente på tilbud. Men den er bare svær at komme udenom. Derfor glæder det mig også, at 7 ud af 10 netbutikker vurderer, at de alt i alt tjener penge på at afholde Black Friday,” siger Niels Ralund og fortsætter med ros til butikkerne.

”Man skal ikke tage fejl. Det er ikke nemt at lave overskud, når konkurrencen intensiveres, markedsføringen bliver dyrere og prisen dumpes. Heldigvis bliver butikkerne hvert år bedre til at skrue på knapperne, så dagen trods voldsomme prisnedsættelser bliver en festdag – også for butikkerne.”

Tjener netbutikker på Black Friday?

Lønningsdag kan påvirke salget

Ifølge FDIH’s forbrugeranalyse vil rekordmange forbrugere i år shoppe på nettet, når Black Friday rammer.

kundernes forventninger til Black Friday

Det er tilsyneladende også forventningen hos butikkerne. 43 % vurderer, at Black Friday bliver mindst 25 % større end sidste år, mens 9 % regner med, at dagen vokser med 50 %. Blot 5 % regner, at de får en mindre dag.

netbutikkers forventninger til Black Friday

Sidste år var forventningerne også, at det det blev ny rekord, men dagen endte faktisk med at være en smule mindre end i 2017. Det betyder dog ikke, at forbrugerne handler mindre - tværtimod, lyder det fra Niels Ralund.

”Vi ser en klar tendens til, at Black Friday bliver udvidet til Black Week og Cyber Monday, så sidste år var noget af forbrugskrudtet brændt af inden selve dagen. I år er der dog lønningsdag på Black Friday, så jeg tror godt, at vi kan se en rekord – både på dagen og i perioden omkring Black Friday.”

Holder netbutikker mere end Black Friday

Han mener, at udvidelsen er en konsekvens af, at mange kunder efterhånden forventer, at de allerede i ugen op til bliver forkælet med gode tilbud. Samtidig oplever mere end halvdelen af netbutikkerne, at salget dykker op til dagen, og derfor prøver de at opveje det ved at smide tilbudslunser til forbrugerne. 

”Udvidelsen stiller endnu højere krav til, at butikkerne nøje har planlagt alt fra marketing til salg, hvis de skal tjene penge. Det gør flertallet heldigvis – selv om mange gerne ville være Black Friday foruden.”

netbutikkers salg op til Black Friday

Sidste år blev der handlet for mere end halv milliard kroner alene på nettet.

”Black Friday bliver første store test af, hvilken betydning den faldende forbrugertillid har for detailhandlen. Det bliver meget interessant,” slutter Niels Ralund.

FDIH vil følge udviklingen på Black Friday og løbende opdatere fdih.dk med tal og citater fra de danske netbutikker.

For yderligere kommentarer eller spørgsmål: Henrik Theil het@fdih.dk , Niels Ralund, nra@fdih.dk eller Søren Willemoes swp@fdih.dk

Kommentarer

25. nov 2019 Dennis Drejer

Vi er allerede langt over 50% foran sidste år.

25. nov 2019 Søren

Hvis 2019 bliver et dansk rekord år for Black Friday, så kommer det ikke som nogen overraskelse. Modningmæssigt kender de fleste danskere til begrebet og de fleste webshops er, frivilligt eller ufrivilligt, hoppet med på denne markedsførings jippo som vist bedst kan betegnes som en pandoras æske. Danmark har altid ligget efter Sverige når det gælder Black Friday hypen. Og forklaringen til dette er sikkert at månedsaflønnede danskere, historisk set, har skulle Black Friday shoppe få dage inden de får løn. Svenskerne får derimod sin løn udbetalt allerede den 25. Men i år indfalder Black Friday den 29. november, altså samme dag som lønnen udbetales i Danmark, så JA, i år har Black Friday alle forudsætninger for at slå tidligere rekorder.

26. nov 2019 Anders

På førstedagen for Blackweek ser jeg også en stigning på 53% på https://blackweek.dk/. Så ingen tvivl om at interessen for Black week er stigende.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen