Status fra shoppeland: Black Week buldrer frem på nettet

Forbrugerne har taget Black Week til sig og shopper på livet løs, lyder det fra netbutikkerne og betalingsindløserne. Forbruget ventes at kulminere Black Friday, der kan blive rekordstor – godt hjulpet på vej af mobilbetalinger

Forventningerne til Black Week var skruet højt op hos de danske netbutikker, og her midtvejs i den store uge ser de ud til at blive indfriet. Meldingerne fra FDIH’s medlemmer er, at ugen er startet med et brag, og at forbrugerne ikke sparer på krudtet til Black Friday.

Hos Rito.dk melder man om vækst i alle timer sammenlignet med sidste år – garnbutikken ligger 58 % højere end sidste år.

”Vi kan på ingen måde klage over den start, vi har fået på Black Week. Kunderne har taget ugen godt til sig, og alle i huset har virkelig arbejdet hårdt for at få de gode procenter kombineret med nye ideer. Bl.a. kan man som noget nyt i år prøve ”lykkehjulet” på vores hjemmeside, hvor man kan vinde lækre præmier,” udtaler indehaver, Dennis Drejer.

Samme melding kommer fra Trendhim, der for første gang har udvidet Black Weekend til Black Week.

”Vi oplever at matche kundernes behov for længere betænkningstid, så de har bedre tid til at handle. Det giver en bedre brugeroplevelse, og det smitter af på salget. Vi sælger mere end dobbelt så meget som samme tid sidste år, og vores konverteringsrate har samtidig fået et godt boost op, som vi forventer vil gå langt ind i julehandlen,” siger Jonathan Bräuner Delfs.

Det giver en bedre brugeroplevelse, og det smitter af på salget. Vi sælger mere end dobbelt så meget som samme tid sidste år

Travlhed hos betalingsindløserne – MobilePay brager frem
Travlheden hos netbutikkerne kan også tydeligt mærkes hos virksomhederne, der håndterer betalingerne.  

”Man ser flere og flere opgør med “forbrugsfesten”, men vi må blot konstatere, at disse opgør ikke hos os er at se på de faktuelle tal. Danskerne har for alvor taget “Black Week” til sig, og allerede i søndags kunne vi se en stigning på omkring 30% ift. en normal søndag. Den stigning er kun blevet større mandag og tirsdag, og det er vores forventning at den travle uge fortsætter. På nuværende tidspunkt ligner det endnu et rekordår for “vores” butikker og for hele QuickPay platformen,” siger Thomas Jensen.

Vi kan se, at for et par år siden holdt danskerne kraftigt igen, fordi alle sparede deres penge til Black Friday. Nu er det vendt lidt på hovedet

Også hos MobilePay er der tryk på kedlerne, når forbrugerne svinger sedlerne. MobilePay Online har næsten fordoblet antallet af betalinger i Black Week fra 2018 til 2019 – det samme gjorde man fra 2017 til 2018.

”MobilePay Online er en stærk indikator for, hvor meget danskerne handler på nettet. Vi kan se, at for et par år siden holdt danskerne kraftigt igen, fordi alle sparede deres penge til Black Friday. Nu er det vendt lidt på hovedet. Danskerne begynder i stigende grad at handle solidt ind både to og tre dage før Black Friday på grund af de mange gode tilbud,” siger Torben Gamst, direktør for MobilePay Danmark.

”Der er dog stadig vores forventning, at MobilePay Online vil slå alle rekorder fredag og bidrage til måske Danmarkshistoriens største handelsdag. Her nåede vi sidste år 220 millioner kroner i omsætning. Mon ikke, det kan passere 300 millioner i år.”

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen