Prognose: Black Friday får rekordmange forbrugere på nettet

Mere end hver tredje forbruger er klar til at shoppe, når Black Friday rammer Danmark. Især netbutikkerne kan se frem til en travl dag.

Støvet efter Singles Day har knap lagt sig, før en markant større udsalgsdag ruller ind over Danmark. Black Friday rammer landet den 29. november, og det ser ud til at blive den hidtil største af sin slags i Danmark.

Godt en tredjedel (35%) af forbrugerne gør sig klar til at rive fladskærme, sneakers og tøj ned af hylderne i de danske strøg- og netbutikker. Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor 32 % forventede at benytte sig af de gode tilbud på den sorte fredag.

”Kendskabet til Black Friday er helt i top, og især de yngre forbrugere har taget tilbudsdagen til sig. Hvis de sætter handling bag ordene, så kan det blive en rekordstor handelsdag,” vurderer Niels Ralund, adm. Direktør FDIH.

Hvor mange vil handle til Black Friday?

Han påpeger, at ca. en fjerdedel af forbrugerne har udsat køb, fordi de forventer at kunne købe varen billigere Black Friday.

”Sammenholder vi det med, at mere end en tredjedel forventer at hive mere end 3000 kr. op af pungen, så kan butikkerne godt forberede sig på en travl dag.”

At prognoserne peger mod en rekordstor Black Friday, kommer ikke bag på forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen.

”Privatøkonomien er rigtig god hos mange, og de er klar på at bruge nogle af de opsparede penge, når der er gode tilbud. Og der er rigtig mange gode tilbud på Black Friday. Samtidig er der også mange, som vil benytte sig af muligheden for at købe nogle billige julegaver, så jeg forventer, at Black Friday bliver meget stor i år.”

Hvor meget vil man bruge Black Friday?

 Stadig størst på nettet

Black Friday begyndte i de fysiske butikker i USA, men er i dag størst på nettet. 6 ud af 10 forventer at handle online, hvilket er en lille stigning i forhold til sidste år.

”Det er bekvemmeligheden, der kommer til udtryk. Det er simpelthen nemmere på nettet, hvor man hurtigt kan finde præcis den vare, man leder efter. Samtidig slipper man for køen, og så kan man handle, når man tid,” siger Niels Ralund.

Hvor vil forbrugerne handle Black Friday?

Fra Black Friday til Black Week og Cyber Monday

Den største Black Friday er stadig fra 2017, som slog 2018-versionen med ca. 8 %. Det betyder dog ikke, at forbrugerne har skruet ned for shoppelysten. Tværtimod, forklarer Niels Ralund.

”Rigtig mange butikker tyvstarter Black Friday og kører med tilbud hele ugen op til Black Friday og fortsætter gerne til og med Cyber Monday. Det betyder, at peaket i forbruget om fredagen bliver lidt mindre, mens forbruget i dagene op til og efter er markant højere end normalen.”

Sidste år spenderede forbrugerne over 500. mio kr. på nettet i løbet af Black Friday.

”Jeg tror, at vi slår den i år. Det vil være noget af en bedrift,” slutter Niels Ralund.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen